Collectief HSP Mind

Hier komt onrust vandaan (en zo kom je er vanaf)

Onrust tips

Veel mensen voelen zich opgejaagd, onrustig en rennen door het leven als een kip zonder kop. Ik denk dat niemand dit gevoel niet herkent. Zelf heb ik dan ook jaren een grote onrust in mij gevoeld. Tot ik er eens goed onderzoek naar ging doen, en ik er achter kwam dat onrust een paar duidelijke oorzaken heeft. Als je deze kent, kun je van een afstand jouw onrust bekijken en deze ontleden.

Door veel te oefenen kun je dit gejaagde, angstige en nerveuze gevoel sneller uit je systeem krijgen. Daarom bij dezen vier oorzaken van onrust en de bijbehorende oplossingen. 

1. Niet goed genoeg voelen

Het zit in ons systeem om als mens samen te werken en daarbij te kijken hoe anderen het doen. Dat is logisch, want we zijn sociale wezens en hebben elkaar nodig om deze aardbol.

Daarbij overleefde je je het in de oertijd zonder groep niet, dus daarom vinden we het maar al te belangrijk wat anderen van ons vinden. De grap hiervan is dat we dus ook meteen een standaard voor onszelf neerzetten in hoe we willen zijn, en die standaard moet voldoen aan hoe wij anderen om ons heen zien. Op het moment dat we iemand anders zien die het naar ons gevoel beter heeft of beter ‘is’, voelt dit dan ook meteen oneerlijk waardoor we last kunnen krijgen van een onrustig gevoel over onszelf. We krijgen dan dus het idee dat we niet goed genoeg zijn op dit moment in vergelijking met de ander.

Op zich een logisch punt, maar niet echt meer van toepassing in deze tijd. We leven in 2019 en hebben het niet nodig voor onze veiligheid dat iedereen ons leuk vindt, en hebben ieder ons eigen tijdlijn. Toch hebben we nog erg verouderde evolutionaire hersens, en krijgen we dit er dus niet zomaar uit.

Oplossing:

Bedenk dat wanneer je je vergelijkt, dit altijd is met iemand die het ‘beter’ lijkt te doen dan jij. Besef dat je dus een standaard hebt bedacht van hoe je moet zijn als persoon, terwijl de mensen om jou heen ook maar een greep uit alle mensen zijn (en er zijn altijd mensen die het slechter ‘hebben’).

Weet ook dat iedereen gelijk is in waarde, dit niet kan stijgen of dalen. We zijn allemaal hetzelfde, met ieder een ander leven en tijdlijn.

Probeer je te focussen op je eigen tijdlijn.

2. Onverwerkte emoties uit het verleden

Er is heel veel uit het verleden wat veel invloed heeft op de huidige situaties ons leven. Daarom is de situatie met vervelende emoties dan vaak ook niet de trigger alleen, maar de herinnering van oude pijnen. Zo creëren we allemaal een beleving van het moment, en is het moment an sich dus nooit zo als het lijkt.

Onverwerkte emoties zorgen op een later moment in onze levens onrust en stress, wanneer we emoties over situaties niet verwerken. Dit komt omdat we dan bang zijn voor de herhaling van een situatie waarin we ons zo onveilig voelden, dat we dit nooit meer willen ervaren en dat geeft veel onrust omdat je er álles  in jouw systeem aan wil doen om deze situatie te vermijden.

Voorbeeld: je bent erg bang om ‘er niet bij te horen’, omdat je als kind een keer niet uitgenodigd werd op een feestje. Dat heb je toen niet verwerkt, omdat je dit niet in zijn context kon plaatsen (omdat je een kind was). Het leek dus onveilig voor jou, want je hoorde niet bij ‘de groep’. Deze huidige situaties koppel je dan aan gedachten in het nu, en die veroorzaken weer onrustige en onveilige emoties. Deze emoties geven bij elkaar een beleving, en daarom denk je dat je nu ook onveilig bent. Maar zo zie je, een beleving vindt oorsprong vindt in het verleden. Dus waar je bang voor bent, heeft al eerder plaatsgevonden. Wat je in het nu kunt ervaren, is dus vaak niet zo dramatisch als het lijkt.

Oplossing:

Ruim je troep uit het verleden op. Voel je je echt zeer onrustig en onveilig, dan is het handig dit met iemand te doen die met jou kan meekijken en kan aanvoelen wat er nog in jouw systeem zit. Bij erge trauma’s kan EDMR-therapie ook erg goed helpen.

3. Bang om fouten te maken

Als we een fout maken, kunnen we dit niet meer herstellen. Laat dat nou PRECIES zijn wat we vaak verschrikkelijk vinden als mens. In ons hoofd kunnen we dan ook blijven malen en malen als we denken een fout te hebben gemaakt. Terwijl hoe we in de toekomst omgaan met zo een dergelijke situatie, het enige is wat we daadwerkelijk kunnen veranderen.

We kunnen dus een erg onrustig gevoel krijgen in (nieuwe) situaties, omdat we geen fouten willen maken. Het is normaal om deze onrust zo nu en dan te ervaren, maar als je dit de hele dag hebt omdat je bang bent iets verkeerd te doen is het belangrijk even flink uit te zoomen op het ‘ikmaggeenfoutenmakenverhaal’.

Oplossing:

Je bent hier op aarde om te leren, niet om perfect te zijn. Daarbij mag je bewust worden dat iedereen fouten maakt. Sterker nog: door fouten te maken groei je als mens (als je er iets mee doet dan). Zonder groeipijn en fouten had je namelijk vrij weinig aandrang om te leren. Daarbij is de definitie over fouten erg persoonlijk. Want, wat voor jou vreselijk ‘fout’ voelt, daar haalt de ander zijn schouders bij op. Andersom geldt dit ook; soms doe je iets wat bij de ander vreselijk in het verkeerde keelgat valt, terwijl jij er niet zo’n erg in hebt. Probeer dan in plaats van te steigeren, met kalmte en mildheid vanuit ratio de situatie te bekijken. Waarom vindt die ander wat-ie vindt? Is het een projectie? Jaloezie? Laat het dan bij diegene. Of heb je dit wel vaker gehoord, en kan het jou (en de ander) verder helpen op je pad? Kijk welke leerles je mee wil nemen.

Zo is het heel knap als iemand grenzen aangeeft, dit mag je dus respecteren dat de ander dit doet. Probeer dan dus met compassie naar je eigen gemaakte fout te kijken, en de ander te vertellen dat je het snapt en je eraan zal werken. Alles is een proces, en ook jouw processen gaan met vallen en opstaan.

Bedenk ook dat wanneer mensen kritiek onnozel brengen, je er dan alsnog voor jezelf de kern uit kan halen met liefde (om jezelf te verbeteren). Als je dus met kritiek en fouten leert omgaan, zal je een stuk minder bang zijn om ze te maken en zal deze onrust ook verdwijnen en/of kleiner worden.

4. Emoties vergroten

Wat je aandacht geeft groeit. Wij HSP’ers kunnen echt lang in situaties blijven hangen, omdat we nu eenmaal meer binnen krijgen en ook weer langer tijd nodig hebben om deze gevoelens verwerken. Onze gevoelens zijn uitvergroot (beide kanten op), en dat betekent tegelijkertijd óók dat we emoties weer kunnen verkleinen. Het is dus jouw waarneming die ervoor zorgt dat alles zoveel groter lijkt dan het eigenlijk is. Wanneer je je dus ergens onrustig en vervelend over voelt, is bewustwording van het probleem (dat het eigenlijk niet zo groot is) het eerste wat je doet. Het voelt alleen heel groot en dit geeft erg veel onrust.

Oplossing

Emoties kan je écht kleiner maken. Ze zakken simpelweg als jij ze gewoon voelt. Jij voelt je ook niet meer zo verschrikkelijk over die ene ruzie van jaren geleden toch? Alleen kan het een stuk sneller dan wanneer je in die emoties oplossingen gaat proberen te maken. Niet doen.

Laat de emoties dus zakken, en pas de ‘wie, wat, waar, hoe en WAAROOOOM’ ernà toe. Dit vergt wel een stevig potje reflectievermogen, doorzettingsvermogen en discipline, omdat je jezelf echt halt mag roepen (om zo patronen te vervangen voor nieuwe tools).

Je mag hierbij emoties VOELEN, en erna nog eens de draad oppakken. Wat heb je geleerd van deze situatie, en wat kan jij (en/of de ander) anders doen in het vervolg? Ofwel: ontdek je leerles in het verhaal. Dit kost tijd en veel inspanning, maar geloof me: als je emoties hebt leren scheiden van ratio (en wel met ze samenwerkt), vlieg je door je processen heen en verdwijnt je onrust een stuk sneller! En dat voelt….top :).

Neem je tijd, zie alles als een proces en wees niet bang om te vallen. Je staat altijd weer op. We zijn allemaal gelijk en hebben allemaal onze leerlessen. Succes :-). Hadoetjes

🌿

Lees ook:
Zo verklein je emoties als HSP’er

Dit helpt bij paniek, angst(stoornis) en/of depressie

 

 

Over Suze

Ik ben Suze, geboren om 08.08 op 31.08.1989, te Breda.

Ik ben een HSP'er, een nieuwetijdsmens, een lichtwerker, een Brabander, een aarde én watertype, een zacht meisje met pit, beeldend en praktisch tegelijk, iemand met een sterke boodschap, maar bovendien: een mens met allerlei perfecties en imperfecties: net als jij.

Ik verwonder mij voor hetgeen wat we niet altijd letterlijk kunnen waarnemen. Ik analyseer er wat op los, en schrijf om de boel te structureren en anderen te inspireren.

Altijd op zoek naar eenheid en verbinding, met authenticiteit en aanwezigheid in het hier en nu. Zodat ik niet ga zweven, maar geworteld blijf. Met de hoofd in de wolken, en de voeten in de aarde.

Hier laat ik al mijn kaarten zien, en nodig jou uit om hetzelfde te doen.

Spread the light.

💙

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.