Gezondheid Samenwerkingen

Is koffie gezond?

Wij Nederlanders zijn kampioen in het koffieleuten. In 2016 stond Nederland zelfs op nummer één van de wereld als de meeste koffiedrinkende mensen! Daarbij vraag ik mij af of koffie in een gezond voedingspatroon past. Om die reden dook ik in de onderzoeken over hét bakkie troost om antwoord te krijgen op de vraag: is een bakkie pleur gezond en tot op welke hoogte?

Om de vraag of koffie gezond is te beantwoorden, zal ik eerst de voor-en nadelen van het zwarte goud tegenover elkaar zettn. Bij dezen:

Voordelen koffie

•  Wist je dat koffie vitamines en mineralen bevat? Het goedje bevat namelijk vitamine B2, B3, B5, magnesium, mangaan en kalium.

•  Koffie is goed voor de lever, beweert Maag Lever Darm Stichting. Uit hun onderzoek blijkt dat dat mensen die veel koffie nuttigen de lever minder schadelijke eiwitten bevat. Bepaalde bestanddelen in koffie hebben namelijk een beschermend effect op dit orgaan. Ook verlaagt het zwarte goedje het risico op een leverontsteking, leverkanker en levercirrose.

• Koffie verlaagt het risico op suikerziekte. Onderzoek wijst namelijk uit dat mensen die zes koppen koffie per dag drinken, tot 50 procent minder risico lopen om diabetes type twee te krijgen. Het maakt hierbij niet uit of ze koffie met of zonder cafeïne nemen. Het komt door een stof die in koffie voorkomt, maar uit onderzoeken is nog niet gekomen welke stof dit dan precies is.

Volgens onderzoek van Harvard stimuleert koffie niet alleen het centrale zenuwstelsel, maar werkt het ook ook als mild antidepressivum door de productie van bepaalde neurotransmitters in de hersenen te stimuleren, waaronder serotonine, dopamine en noradrenaline. Dit zou het risico op depressie onder koffiedrinkers kunnen verklaren dat in eerdere studies was gevonden, meldden de onderzoekers. Ofwel: koffie maakt gelukkig doordat de hersens gelukshormonen aanmaken bij het nuttigen ervan.

• De onderzoekers beoordeelden gegevens uit drie grote Amerikaanse onderzoeken en ontdekten dat het risico op zelfmoord voor volwassenen die twee tot vier koppen cafeïnekoffie per dag drinken, ongeveer de helft was van degenen die cafeïnevrije koffie dronken, of heel weinig of geen koffie. Dat is nogal een uitspraak, maargoed dát je een beter humeurtje van een bakkie pleur krijgt (of een slechter als je geen koffie drinkt) kunnen velen wel beamen.

• Wellicht is het volgende een open deur, maar dan een goede herinnering; koffie bevordert concentratie en prestaties. Door de adrenaline die vrij wordt gemaakt door cafeïne in koffie, krijg je namelijk een zogenaamd fight or flight, dat zorgt voor deze alertheid. Dit effect is echter wel beperkt meldt het Jellinek op hun website. Al is dit voor iedereen anders en ligt het aan het aantal koppen koffie dat je nuttigt.

Nadelen koffie

Koffie verhoogt stresslevels. Onderzoek van Universiteit Bristol wijst namelijk uit dat mensen zich meer gespannen voelen na het drinken van koffie, omdat koffie de aanmaak van adrenaline in de bijnieren stimuleert. Een andere uitkomst van datzelfde onderzoek is dat ieder ziektebeeld toeneemt door het drinken van koffie. Zo kunnen mensen met een angststoorn bijvoorbeeld nog meer angst voelen wanneer zij koffie drinken. Zij kunnen dus beter overstappen op cafeïnevrije koffie, al zit daar ook in kleine mate cafeïne in.

Het kan zo’n zes uur duren voordat cafeïne geen stimulerend effect meer heeft op je lichaam. Maar het kan nog langer duren voordat de geest minder actief is door koffie. Het zwarte goed remt namelijk de aanmaak van melatonine waardoor slaapproblemen kunnen worden ontwikkeld, met vermoeidheid en eventuele (langdurige) slaapproblemen als gevolg.

Melatonine zorgt ook voor een stabiel gewicht. Wanneer koffie dus melatonine remt, kun je sneller aankomen. Daarbij kan koffie ook voor een schommeld suikerspiegel zorgen, waardoor je sneller naar suiker kan grijpen.

Conclusie

Koffie kent dus zeker bewerkingen, zoals onder andere rusteloosheid, nervositeit, slapeloosheid en hoofdpijn. Echter hangt het sterk van hoeveel koffie je drinkt, hoe sterk de koffie is en de kwaliteit van je koffie of je deze bijwerkingen zal krijgen. Zo is filterkoffie bijvoorbeeld vele malen sterker dan een koffie capsule gelatine, waardoor je veel meer bijwerkingen kunt ervaren. Effecten die je ervaart van een capsule koffie kan je dus niet vergelijken met een koffie gemaakt van verse koffiebonen en gezet door een goed koffie-apparaat.

En tot slot scheelt het óók wat voor type persoon je bent. HSP’ers bijvoorbeeld hebben van zichzelf een gevoelig zenuwstelsel, waardoor zij gevoeliger op koffie kunnen reageren dan niet-HSP’ers. Dus is koffie gezond? Ja, het hangt er alleen af van de kwantiteit en kwaliteit van je bakkie troost, én wat voor type mens je bent.

Proost!

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Suze

Ik ben Suze, geboren om 08.08 op 31.08.1989, te Breda.

Ik ben een HSP'er, een nieuwetijdsmens, een lichtwerker, een Brabander, een aarde én watertype, een zacht meisje met pit, beeldend en praktisch tegelijk, iemand met een sterke boodschap, maar bovendien: een mens met allerlei perfecties en imperfecties: net als jij.

Ik verwonder mij voor hetgeen wat we niet altijd letterlijk kunnen waarnemen. Ik analyseer er wat op los, en schrijf om de boel te structureren en anderen te inspireren.

Altijd op zoek naar eenheid en verbinding, met authenticiteit en aanwezigheid in het hier en nu. Zodat ik niet ga zweven, maar geworteld blijf. Met de hoofd in de wolken, en de voeten in de aarde.

Hier laat ik al mijn kaarten zien, en nodig jou uit om hetzelfde te doen.

Spread the light.

💙

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.