Gezondheid, HSP

HSP: welke supplementen kan ik het beste nemen?

“Je zou zeggen dat de eeuwenoude vitamine C, die je altijd kreeg vroeger als er een snottebel aan je neus hing, niet een enorm effect heeft als je niet verkouden of ziekig bent.”

Moet ik supplementen slikken? Ja! Zeker als je veel last ervaart door jouw hoogsensitiviteit, is het naar mijn mening belangrijk om supplementen te nemen. Als HSP’er heb je namelijk een gevoelig zenuwstelsel en je energieveld is vaak te open, te groot en te alert. Zo vang je gemakkelijk van alles op. Hierdoor komt er veel van anderen binnen (en dus ook vervuilde energie). Veel HSP’ers hebben daarom ook het gevoel dat zij leeglopen qua energie en dat wil je zo veel mogelijk beperken, toch? Supplementen kunnen hierbij helpen. Deze kunnen ervoor zorgen dat je van jezelf al wat relaxter bent en zo dus ook omgaat met al die prikkels, gedachten en emoties. 

De volgende supplementen raad ik aan bij hoogsensitviteit/hooggevoeligheid:

1. Magnesium!

Hier heb ik al eerder een stuk over uitgeweid en ik gaf dit mineraal eerder ter advies bij angst en depressies. Maar ook al heb je geen (hevige) angst of depressies: magnesium is je beste vriend. Magnesium is namelijk een mineraal waar we als Nederlanders bijna allemaal een tekort aan hebben. En dat is zonde. Want het zorgt voor een beschermlaag in je zenuwstelsel. Daarnaast ontspant het de spieren en het werkt ontspannend.

Zonder magnesium voel ik me echt super zweverig en komt alles heel hard binnen. Voor mijn gevoel heb ik steevast een tekort. Als ik geen magnesium slik, heb ik ook erg veel behoefte aan cacao en bananen, herkenbaar?

Ervaar jij veel stress? En kan je daar niet goed mee om gaan? Heb je vaak een hoge hartslag? Dan heb je een grote kans op een tekort aan dit mineraal. Ook rusteloze benen, aangespannen (nekspieren) en slecht slapen wordt in verband gebracht met een tekort.

Ik slik vloeibare magnesium van het merk NANO (prijzig), of de supermagnesium van Vitaminstore (goedkoop).

2. Vitamine D

Hier schreef ik ook al vaak over. Lang verhaal kort: Veel Nederlanders hebben een tekort aan vitamine (eigenlijk is het een hormoon) D. Zelfs in de zomer, omdat we ons massaal insmeren met zonnebrandcrème. Vitamine D is naast B12 enorm belangrijk om te slikken als je hoogsensitief bent, omdat je als HSP’er energie kunt lekken als je energieveld groot is. Hierbij gaat vooral B12 en D verloren. Vraag het liefst vitamine D van je huisarts, dit zal je zeker in de winter meekrijgen. Huisartsen zijn er tegenwoordig ook (door berichten in de media) van op de hoogte dat een tekort aan deze vitamine tot veel klachten leidt. Slik lekker veel D en je zal je echt beter voelen als je vaak moe, neerslachtig, onrustig en/of wazig bent.

3. Vitamine C

Je zou zeggen dat de eeuwenoude vitamine C, die je altijd kreeg vroeger als er een snottebel aan je neus hing, niet een enorm effect heeft als je niet verkouden of ziekig bent. Nou dus wel! Het werkt heel stabiliserend op je suikerspiegel bijvoorbeeld, en heeft daardoor ook een positief effect op je humeur. Verder is het ontstekingsremmend, boost het je immuunsysteem én ondersteunt het je lever bij het afvoeren van afvalstoffen. Nou, dat voel je wel hoor :).

Ik voel me echt veel beter als ik iedere dag hooggedoseerde vitamine C heb geslikt. Stress ontneemt veel van deze vitamine en wie ervaart er anno nu nou geen stress? Teveel vitamine C kan je bijna niet hebben, want je plast een overschot uit (al is teveel wel belastend voor je nieren). Gewoon 1 hooggedoseerd pilleke nemen dus.

Ik heb dit supplement van het merk Solgar. Merk maakt niet echt uit, maar let er wel op dat je geen synthetische vitamine C koopt (denk aan die oude bruistabletten van vroeger, met chemisch sinaasappelsmaakje). Koop het liefst C in een meest natuurlijke vorm, zodat het goed opgenomen wordt.

4. Vitamine B12

B12 blijft terugkomen hè? Althans in mijn aanbevelingen. Ik neem al vele jaren B12 en ik raad het altijd iedereen aan die veel ‘vage’ lichamelijke klachten heeft.

B12 wordt in verband gebracht met het eerder genoemde ‘beschermlaagje’. Als je geen beschermlaag hebt dan snap je waarschijnlijk wat ik bedoel (je filter werkt slecht als er veel prikkels zijn). Denk maar aan hoe je je voelt na een dag alcohol, alles komt hard binnen en je voelt je niet beschermt. Dat bedoel ik met die beschermlaag.

Als je rationele informatie over deze vitamine wil, kan je het interview lezen dat ik hierover maakte. Je wazig voelen, niet goed op je woorden kunnen komen, niet geaard zijn, extreem gespannen spieren hebben, vreselijke vermoeid ervaren, neerslachtigheid, spanning, continue een stressgevoel en/of een wollig hoofd? Herken je er een paar? Slik dan als de wiedeweerga vitamine B12, of vraag injecties bij de huisarts als je denkt een ernstig tekort te hebben.

B12-Smelttabletten worden aangeraden, niet de ‘normale’ pillen. Lang verhaal, uitleg daarover kun je wederom in het interview hierboven terugvinden :). De beste B12-supplementen bestel je hier. Ik slik deze al jaren en raad ze iedereen aan, ook van hen hoor ik vaak dat ze deze altijd nog slikken.

5. Schildkliersupplement

Sinds een paar jaar verdiep ik mij in ‘chakra’s’. Is dit te zweverig voor je, skip dan deze alinea.

Het komt erop neer dat hoogsensitieve vaak een te snel- of langzaamwerkende keelchakra hebben. Dit komt omdat HSP’ers vaak niet hun stem laten horen, doordat ze vroeger bijvoorbeeld vaak gedempt zijn of zich teveel moesten aanpassen. Hierdoor zeggen (of weten) ze niet echt wat ze zelf vinden en zijn ze weinig mondig. Ook het uiterste hiervan is belastend voor je keelgebied. Dan gaat het over juist te veel praten en te veel willen overtuigen/jezelf bewijzen. Wat natuurlijk ook wel een HSP-dingetje is, altijd maar (het gevoel te hebben) je te moeten verantwoorden.

Al deze eigenschappen hebben een nadelig effect op je keel(chakra). En dit heeft weer een nadelig effect op je schildklierorgaan. Ben je snel moe, down, houd je veel vocht vast, ben je een jojo qua gewicht, is je keel best opgezwollen? Is je stem schoor en voel je je snel angstig? Heb je een extreem vastzittende nek? Heb je een snelle hartslag? Dan zou een schildkliersupplement iets voor je kunnen betekenen. Hier zit onder andere jodium en selenium in, wat heilzaam is voor je schildklierhormoon. En je schildklier is een zeer belangrijk orgaantje, dat zeker ondersteuning kan gebruiken, alleen al door de dagelijkse schadelijke stoffen die we binnenkrijgen (fluor in tandpasta bijvoorbeeld).

Mijn supplement is van het merk AOV- schildkliernorm. Door dit supplement voel ik me rustiger en chiller. 

6. Probiotica

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de relatie tussen je hersens en je darmen. Wat blijkt? Niet alleen je hersens geven een seintje naar de darmen, ook andersom geldt dat. Ofwel, als je geen optimale darmflora hebt, dan wordt deze boodschap naar je hersens gestuurd. Dit kan een zeer nadelig effect hebben op je doen en laten. Ook depressiviteit en angst wordt hierdoor in verband gebracht met ongezonde darmen. En dat wil je niet.

Bij depressie, neerslachtigheid en angst kan ik daarom een goede probioticum aanraden. Probiotica zijn simpelweg miljarden goede bacteriën die je darmflora optimaliseren. Dit wordt ingezet om je darmen gezond te krijgen en te houden. Ik merk echt effect als ik een kuur heb genomen.

Ik neem altijd een kuur van een aantal weken van het merk Orthiflor. Het is een verpakking met zakjes. Een basiskuur begint bij 10 dagen. 

7. B3

Veel HSP’ers hebben een disbalans in hun serotonine en dopamine-gehalte in hun hersens. B3 helpt om je serotonine op een natuurlijke manier weer op peil te krijgen. Google zelf maar eens op deze vitamine, want er is echt heel veel wetenschappelijk onderzoek over te vinden. Hier legt een leuk mannetje uit waarom je B3 moet nemen. Best geloofwaardig toch?

B3 zorgt voor meer energie, een betere huid en een beschermlaagje in je energieveld (net als magnesium) Vooral aan te raden bij een constant onrustig en/of zenuwachtig gevoel.

Ik heb B3 (niacinamide) van het merk Vitals (500mg). Ik slik er ongeveer tien per week.

Persoonlijk advies?

Dit waren de basis supplementen die ik slik en zeker kan aanraden bij hoogsensitviteit. Ik slik nog wel meer mineralen en vitamines, maar dan wordt het een te lang lijstje. Als je persoonlijk advies wil, kun je mij altijd mailen of een bericht sturen.

Heb jij een supplement die je graag neemt en goed voor je werkt? Laat het achter in de comments hieronder, zo help je er anderen weer mee! 

Foto: Unplash

 

Heb je veel paniekaanvallen, angstaanvallen en/of depressies? Dan is dit artikel misschien (ook) iets voor jou. Hier raad ik supplementen aan en geef ik andere tips mee!

 

 

4 thoughts on “HSP: welke supplementen kan ik het beste nemen?

  1. Een aantal gebruik ik idd! Ik heb al eens b12 tekort gehad en daar injecties voor gehad, maar nu aan de pillen. Ook magnesium en Vit C gebruik ik regelmatig! Een aantal ken ik nog niet, ga ik later eens meer over lezen! Thnxx voor het delen!

    1. Thanks voor het delen van jouw ervaring Vienna!
      Grappig dat B12 vaak weer terugkomt. B12-, D & magnesium -tekort en HSP worden ook in verband gebracht, wel beetje weird he? Alsof we niks opnemen haha. Maar ook wel logisch met zo’n bewustzijn, weinig filters en vaak openstaande energieveld. Dan heb je ook meer brandstof nodig.

      Persoonlijk zou ik eerlijk gezegd nooit stoppen met injecties. Als je een tekort hebt, houd je dat voor de rest van je leven (vaak opname-stoornis in de darmen). Check anders de site van stichtingB12 eens.

      Ik prik zelf sinds 2012 (weet ik nog, want ik nam die zomer mijn naalden en ampullen mee naar Thailand en Indonesië, vond ik redelijk eng) haha. Ik prik zelf dus (bovenbeen) en nog steeds 2 keer per week. Als ik dat niet doe word ik depri, en supermoe! En die pillen werken minder goed. Maar dat is mijn ervaring & advies! Zal er nog wel eens een artikel over uitweiden. Bye!

  2. Kan je ook een multivitamine slikken i.p.v. alles los ? Of is los beter. Ik ben erg gespannen , overprikkeld , last spieren en zere nek en hoofdpijn, maar kan er zelf niet goed de vinger opleggen waarom ..
    ik ben wel een gevoelig type ..
    ik heb het gevoel bepaalde vit te kort te komen en te hoog cortisol / stress gehalte te hebben .

    1. Ja, maar je kan beter gericht iets slikken. Een quick fix bestaat niet ;). Wellicht is bioresonantie iets voor je 🙂 Waar woon je? Heb wel een goed adres. Zou sowieso magnesium slikken en B12 als ik jouw klachten hoor. Heb je al eens gedacht aan yoga? Helpt ook erg goed voor de spieren en om je cortisol te verlagen!

      Als je meer advies wil kan je altijd een mini-reading of coachsessie aanvragen Floor! Zie de pagina (HSP)coaching.

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.