HSP

HSP en reizen: 8 tips

Reizen als HSP’er: het kan veel stress opleveren. Als je jouw hoogsensitiviteit nog niet optimaal beheerst, dan kunnen vliegvelden, rijen, vliegen, inpakken, organiseren en dergelijke voor veel onrust zorgen. Daarbij vinden veel HSP’ers het vaak moeilijk om alle onzekerheden en mogelijke risico’s die gepaard gaan met vakantie, te accepteren. Ook hebben ze vaak moeite om hun zekere gevoel en veiligheid van het thuisfront los te laten. 

Natuurlijk kan iedereen dit in min of meerdere mate ervaren, maar voor een hooggevoelig sprietje kan dit nog eens extra belastend aanvoelen. De vraag hoe daarmee om te gaan? 

Bij dezen 8 persoonlijke tips van mij voor jou om je reis en vakantie als hoogsensitief persoon je zo aangenaam te maken!

1. Kies een reis die bij je past

Wil jouw vriend(in) bergbeklimmen in de Himalaya en zie jij dit echt niet zitten? Doe dit dan niet. Wil je alleen reizen of met een groep? Wat voor vakantie wil je en met wie je dit wil doen? Welk vakantiemaatje geeft jou energie en wil ongeveer hetzelfde als jij? Goed om over de vorm van je reis goed na te denken!

Denk ook goed na of je veel wil reizen of liever op een vaste plek wil zijn. Als je naar Azië gaat bijvoorbeeld is de kans groter dat je van plek naar plek zal gaan, dan wanneer je op een camping in Frankrijk vertoeft. Dit hoeft niet, maar als je veel wil zien dan zul je wat vaker een boot, scooter, trein of taxi moeten pakken. Dit moet je dus even goed uitvogelen van tevoren.

Bedenk ook hoelang je weg wil gaan. Soms is een reis die langer duurt een stuk goedkoper, vraag jezelf dan goed af of je wel eerst naar Duitsland met de trein wil, om vervolgens drie keer over te stappen op een ander vliegtuig. Het bedenken van een plan is niet zo lastig, maar vergeet niet dat je het ook nog moet uitvoeren ;).

Conclusie: weeg goed de voor-en nadelen af!

2. Voorbereiden!

Reizen HSPSchreef ik hiervoor nog dat controle bullshit is, zeg ik nu hier dan je je goed moet voorbereiden. Verwarrend. Maar ik bedoel dat je zaken op tijd regelen handig is, omdat je zo overzicht creëert (en dus geen controle ;)). Als hoogsensitief persoon kun je je al gauw overspoeld voelen, en om de emmer niet te laten overspoelen is het belangrijk op tijd je reis te regelen.

Voorbereiden verschilt van situatie per persoonlijke situatie. Als je je een visum moet regelen: vraag die op tijd aan. Als je weet dat je veel mee moet nemen, als je bijvoorbeeld met kinderen reist: maak op tijd een lijstje en haal alles in huis wat je mee wil nemen. Check op tijd in, ga op tijd naar het vliegveld of rij op tijd weg met de auto. Denk verder ook bijvoorbeeld aan een EHBO-kit, een lakenzak, genoeg bankpassen, ORS, genoeg zonnebrandcrème, tampons, genoeg eten en drinken. Zorg dat je je goed voorbereid, maar ook niet té (=stress). Middenweg is key :).

3. Bescherm jezelf

Als je dan daadwerkelijk op reis gaat, bescherm jezelf dan energetisch goed. Zorg dat je de dagen voor je vakantie niet veel hoeft te doen, uitgerust bent en zo goed mogelijk geaard bent. Natuurlijk is dit niet altijd haalbaar, dus geen stress als je wel gestrest weggaat ;). Je kan je op ieder haalbaar moment altijd nog jezelf beschermen en iedere dag is een nieuw begin.

Jezelf beschermen kan met visualisatieoefeningen, yoga, meditatie maar ook door bijvoorbeeld oordoppen in te doen of een pet te dragen. Ik draag zelf ALTIJD een pet op luchthavens en dit helpt enorm om minder prikkels binnen te krijgen. Echt een supertip, al zeg ik het zelf!! Ohja: neem ook een sjaal mee of een hamamdoek mee. In het vliegtuig doe ik deze helemaal om mij heen als ik bijvoorbeeld wil slapen. Het sluit echt fijn af.

Tot slot vergeet een koptelefoon niet. Heerlijk met je eigen muziek op of om alle mensen even te dimmen :).

4. Kalmeer jezelf

Reizen kan echt enorm stressvol zijn. Er gebeurt zo veel en alles ligt vaak buiten je comfortzone. Dit kan onveilig aanvoelen. Nu heb ik een paar trucjes om jezelf te kalmeren. Zo is esthetische olie heel fijn. Denk aan de geur lavendel, menthol, sandelhout of roos. Je kan deze olie op je voorhoofd doen, onder je neus, op je pols of waar jij wil. Snuif er even aan in de rij en je voelt je direct kalmer. Menthol is mijn favoriet! Deze maakt je scherp en opgewekt.

Wat ook fijn is is een knuffelbeest. Niet alleen tijdens het reizen, ook als je op je bestemming bent is een knuffel van thuis fijn en kan je een veilig gevoel geven.

Tot slot bij erge angst (en paniekaanvallen) werken Bachbloesemdruppels heel goed. Ik heb Rock Rose. Paar druppeltjes en je voelt je gelijk wat rustiger.

5. Maak je reis zo fijn mogelijk

Naast jezelf afsluiten en kalmeren kan je ook nog je reis fijn maken. Ja het kan echt. Ik zelf hou echt van reizen! (niet het wachten, rijen etcetera, maar wel vliegen, rijden of varen).  Onderweg zijn kan namelijk heel aangenaam en helend zijn. Je gaat van plek naar plek en eigenlijk is net een soort tijdreizen vind ik. Er is zit altijd een verhaal achter en het is een kans om te reflecteren op wat was en wat er komen gaat.

Hoe je jouw reis aangenaam maakt? Door het jezelf zo fijn mogelijk te maken! Wat ik doe als ik onderweg ben? Ik zorg voor een goede Spotify-lijst, neem een schrijfboekje mee, kijk leuke films indien mogelijk, drink genoeg water, neem een fijne crème mee voor mijn handen en gezicht. Of ik sta lekker naar niks en romantiseer mijn leven ;).

Reizen betekent ook dat je soms assertief moet zijn. Schopt iemand tegen je stoel? Vraag of diegene ermee wil stoppen. Ruikt iemand sterk naar zweet of vieze parfum in het vliegtuig? Vraag dan aan de stewardess of je mag verplaatsen omdat je een gevoelige neus hebt. Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk en who care’s of iemand er wat van vindt. Het is jouw reis en jij hebt er voor betaald, dus gewoon doen.

6. Sluit je af voor je mede-reizigers

Als je met andere mensen reist, kan dit als HSP’er enorm vermoeiend zijn. Iedereen wil zijn eigen plan trekken, heeft zijn eigen emoties en gevoelens en misschien trek jij je dit wel enorm aan. Hoe sluit je je dan af? Ik vind groepen ook lastig, toch kan ik erg genieten om een tijdje weg te zijn met een groepje vrienden. Zorg ten eerste dat dit fijne mensen zijn die je vertrouwt. Mensen die wellicht ook gevoelig zijn of gewoon begrijpen dat jij soms je eigen plan trekt.

Wil jouw vriendin iedere avond wat drinken en jij niet? Ga dan gewoon naar huis en laat haar gaan. Ieder zijn plan. Met een groepje is dit nog handiger, dan kan iedereen zijn eigen schema aanhouden. Voel je dus zeker niet verplicht om te drinken als je dat niet wil, of langer op te blijven dan je wil. Het is ook jouw vakantie en geef gewoon aan wat je wil. Als je vrienden dit niet accepteren, dan moet je maar eens afvragen of je vaker met ze op vakantie wil.

Ik ben vaak genoeg met vrienden weggeweest en heb hier nooit problemen mee gehad. Soms ging ik wat eerder naar bed dan een ander en soms niet 🙂 Compromissen maken. No big deal. Tot slot neem een opschrijfboekje mee, hierdoor kan je emoties van je afschrijven. Dat kan fijn zijn om bij jezelf te blijven.

7. Gun jezelf comfort

Ben jij zo iemand die de boel wel bij elkaar houdt, bepakt en bezakt en puffend en zwetend en gestrest op Schiphol te herkennen is? Dit is niet nodig. Maak het jezelf wederom makkelijk en ga voor comfort. Doe lekker een chille outfit aan als je gaat reizen. Haar in een knot, dikke sokken, bril op en gaan. Als je gaat vliegen pak dan een kar en gooi daar meteen je tassen op (dit klinkt als een open deur maar er zijn genoeg mensen die hun tassen meezeulen op de luchthavens).

Neem ook een goede backpack of koffer mee (lees van tevoren reviews!) en pak deze zeker niet te vol in. Denk verder aan handige reis-attributen. Een fanny pack vind ik bijvoorbeeld ónmisbaar (thanks vriendin G). Het is superfijn om alles dicht bij je te hebben en niet steeds in een grote tas te hoeven graaien. Gun jezelf dus zeker comfort, zo maak je jouw reis en vakantie een stuk aangenamer!

8  Geniet

Zorg ervoor dat je jouw hoogsensitiviteit zo goed mogelijk beheerst, maar vrees niet als je angst of andere nare gevoelens voelt. Iedereen voelt zich soms bang, maar ga met volle angst vooruit :). Als je je helemaal perfect en geaard wil voelen tot dat je die reis maakt die je al jarenlang wil maken, kan je misschien wachten tot je een ons weegt ;). Zonde. Ga gewoon, ook al ben je bang. Reizen kan juist goed zijn om die oude angsten eens wat meer overboord te kieperen. Accepteer ook dat ook op vakantie je nog veel emoties kan voelen, dingen anders lopen dan je gepland had en je soms overspoeld of overprikkeld kan raken. Op reis ben je gewoon nog jij.

Vergeet niet dat je iets nieuws doet en dit gepaard kan gaan met angst en onrust. En voel je je rot terwijl je op die mooie bestemming bent? Maakt ook niet uit. Het héle leven is een reis en alle emoties horen daarbij. Pak je rustmomentjes en ook zeker de geluksmomentjes, en probeer ervan te genieten. Te genieten van alles wat er is :).

Wees dankbaar dat je iets nieuws mag ontdekken, weer tevreden met hoe het is en wees trots op dat jij dit aangaat, hoe lastig een situatie ook kan zijn als HSP’er. Enjoy!

Liefs S.

Waar ga jij heen deze zomer? Vind jij reizen lastig? Laat het weten in de comments hieronder! Dit wordt enorm gewaardeerd!

2 thoughts on “HSP en reizen: 8 tips

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.