HSP, Mind

HSP en het omgaan met emoties

Één van de kernmerken van HSP is het intens voelen van emoties, hierdoor kan het gevoelsleven van een HSP’er heftiger op en neer gaan dan een niet-HSP’er. Als jij een doorgewinterde HSP’er bent en (nog) niet dicht bij jezelf kan blijven, zal je vast en zeker herkennen dat je gevoelsleven zich in het uiterste bevinden. Het is dan super belangrijk de gulden middenweg te vinden, zodat je controle uitoefent op het vergroten en het verkleinen van je emoties. Dan heb je namelijk controle op je houding ten opzichte van je emoties, en kun je echt het leven leiden dat je wil.

Het kan veel voordelen hebben om je emoties te verkleinen en te bepalen welke je weggooit. Echter, hebben veel HSP’ers grote moeite deze te controleren. Ze denken dat ze de emoties zijn en gaan er vaak in mee. Maar je bent ze niet, en er is ook een verschil tussen gevoelens en emoties.

Als HSP’er kan je dus in het uiterste zitten van standen. In hoge standen (flow) of zeer lage (een low). Het is belangrijk om ook je middenstanden te vinden, zodat je altijd ‘thuis’ kan komen (en zo dus dicht bij jezelf blijft). Dan reageer je echt vanuit je gevoel (Ziel) en niet vanuit je emoties (Ego). Zo kan je controle uitoefenen op jouw gevoelsleven, behoudt je meer energie en blijf je dicht bij jezelf.

Die flow en low kenmerken zich als volgt:

De flow

Heerlijke tijden. Je kent het wel: je kunt de hele wereld aan. Je voelt je zelfverzekerd, blaakt van zelfvertrouwen en níets kan jou nog stoppen. Alles voelt goed. Hoe een flow concreet eruit ziet, is voor iedereen anders. Bij de ene persoon gaat zijn werk goed, de ander geniet ervan dat alles soepel verloopt en overzicht heeft. In ieder geval voel je je goed, heb je energie en gevoel controle te hebben. In een flow zit je ongeveer in de zesde tot en met tiende stand.

De low

Ook dit herken je vast en zeker. Niets gaat zoals jij gepland had, je voelt je rot en bent misschien niet vooruit te bránden. Je trekt je misschien terug van het leven, voelt je gestrest, voelt je afwezig en je ziet eruit alsof er een zware duistere deken over je heen ligt die er nooit meer vanaf gaat. Je hebt het gevoel nul controle te hebben en dat alles verschrikkelijk mis gaat.

Je voelt het gewoon niet en hebt niks te brengen. En als HSP’ers ‘het’ niet voelen, hebben ze al gauw het gevoel dat er niets goed gaat of lukt. Het is dan vaak niet alleen een rotgevoel, maar een rotdag of zelfs een rotleven.

In de low zit in je eerste stand (of geen).

In zowel een flow als de low zit je dus in het uiterste. Een middenweg lijkt dan ver te zoeken/vinden.

Oorzaken

Het heeft verschillende redenen dat een hoogsensitief persoon in het uiterste kan zitten:

1. Neurologische oorzaak

Een HSP’er heeft een gevoeliger zenuwstelsel en zintuigen dan een niet- HSP’er. Ze zien, horen, ruiken, voelen en proeven dus meer. Ook gaat het zenuwstelsel over het verwerken van zintuigelijke prikkels, de emotionele en cognitieve processen. Hierdoor komt er meer binnen en draait het zenuwstelsel soms overuren, waardoor emoties alle kanten uit kunnen schieten.

2. Verwerken

Wat er allemaal binnenkomt, moet ook weer verwerkt worden. Dit is dus niet alleen meer dan bij iemand die niet hoogsensitief is, maar het wordt daarbij ook nog eens op een diepgaandere manier verwerkt. Je kan misschien begrijpen dat dit veel en intens kan zijn. Hierdoor kan het moeilijk zijn voor een HSP’er om in het midden te blijven, en kunnen ze het gevoel hebben meegesleurd te worden met de stroming (naar links of helemaal rechts).

3. Moeite met relativeren

Dankzij de hoeveelheid informatie die binnen kan komen, kan een HSP’er moeite hebben om het kaf van het koren te scheiden. Diegene voelt zich overweldigend en dan vaak vanuit emotie reageren en/of piekeren.

Zeker als de HSP’er zich niet goed kan afsluiten voor prikkels en/of slecht geaard is, kan diegene moeite hebben met relativeren en daardoor ook moeite om invloed uit te oefenen op zijn emoties.

Wat je kunt doen

Iedereen kent ups en downs in het leven, maar als hoogsensitief persoon kan je dus sneller in de uiterste standen schieten. Omdat je een HSP’er bent en een gevoeliger zenuwstelstel hebt, is dit dus een natuurlijke oorzaak voor het feit dat je emoties zo heftig kunnen aanvoelen. Dit hoort dus bij het aard van het beestje, maar je kan zeker leren om controle uit te oefenen op de grootte van je emoties, en of je erin meegaat.

Hoe?

Ten eerste moet je accepteren dat je een HSP’er bent, als je hier moeite mee hebt. Verder is het heel belangrijk om de energiehuishouding in balans te krijgen. Hiervoor moet je leren te doseren en niet alles in één keer geven, in welk opzicht dan ook. Het is dus niet alles of niets, omdat er ook tweede, derde en vierde versnellingen bestaat. Onthoud dit dus!

Als je je in een low bevindt, of helemaal overspoeld bent (en van standje 1 naar alle andere standen tegelijk gaat) raad ik aan om je tijd en afstand te nemen om dingen te verwerken. Wat ik zelf een hele belangrijke tip vind hiervoor is (die ik zelf altijd gebruik): wees bewust dat je aan iets aan het verwerken bent, dat emoties EERST mogen dalen. Probeer níét in deze tijd te reageren (in hoofd of in het echt). Zie het verwerken als een aantal stappen die je kunt nemen.

Deze eerste stappen zijn absoluut afstand, rust en even NIETS. Geen oplossing, niks doen. Gewoon zijn en ademen. Zo maak je namelijk zelf de keuze je emotie te laten dalen/verkleinen en kan je vanuit de kern (die toch het zelfde blijft, je situatie loopt niet weg) te reageren. Blijf je in je emotie hangen? Beeld dan in dat je je emotie even op een wolk of in de koelkast zet, terwijl je even niets doet of juist iets anders.

Ook als je je in een loopje bevindt, zeg je kalm tegen jezelf: de uitkomst blijft hetzelfde, ik doe er goed aan het even opzij te zetten zodat ik een heldere oplossing kan vinden, als die er is. Bedenk overigens ook dat als er een oplossing is, er geen reden is tot paniek. Als er geen oplossing is, is er ook geen reden tot paniek. Dan is het overmacht, en mag je het accepteren. Zeg dan tegen mijzelf: ik heb de beste bedoelingen. Het is overmacht, en ik accepteer dat dit bij het leven hoort.

Soms bevindt je je in een situatie met andere personen, die veel emoties oproept die overweldigend zijn. Als je dan reageert vanuit emotie (en misschien dus niet zoals je wil), heb je grote kans dat de ander dat ook doet. Dan heb je van twee kanten opgeblazen emoties (en ego’s), en grote kans dat niemand elkaar echt verstaat. Terwijl het in de kern veel simpeler op te lossen is, minder energie kost en fijner kan verlopen. Dan is het een goede om te zeggen dat je even tijd nodig hebt om te denken, en dat je er later op terug komt (dit dan ook echt doen).

Relativeren

Als je even tot jezelf bent gekomen, en dus even juist NIET aan de situatie hebt gedacht, dan verkleinen de emoties automatisch. Dit kan een paar uur duren of zelfs een dag, dat ligt aan de situatie en hoe goed jij kunt ontspannen. Als het dan weer goed voelt en je voelt je wat rustiger, kun je met een afstand naar je situatie kijken.

Het is dan tijd om te relativeren. Bekijk waarom jouw situatie jou zo raakt, en probeer van een afstand naar jezelf te kijken. Probeer te kijken wat het leven je wil leren, en waar de ander fout zit volgens jou. Kan jij het ook mis hebben? Wat zegt dit over de ander en wat zegt dit over jou? Wat spiegelt diegene in jou?

In dit artikel lees je meer over spiegelen, en heb ik werkboek voor je om er praktisch mee aan de slag te gaan.

Ontspanning

Tot slot is het ook belangrijk echt leren te ontspannen, omdat in de relaxstand de oplossing makkelijker naar je toe komt (en je het ook beter ziet). Daarbij kan met een nerveus systeem, dat elk moment in elkaar kan storten, relativeren en controle uitoefenen op je emoties een tíkkeltje lastig zijn.

Alleen hier zit het probleem: veel HSP’ers kunnen zich niet goed ontspannen/ loslaten. Zij liggen op de loer en staan vaak AAN. Daarom is het extra belangrijk iets te zoeken wat echt bij jou past, waardoor je wel ontspant. Als iedereen om je heen het fijn vindt om in de meest rare yogahoudingen te liggen, maar jij bloednerveus wordt van al die yogi’s, kan je het misschien beter zoeken in wandelen, zwemmen en/of karten. You name it. Ontspan! Terug naar de kern :).

Het is natuurlijk ook belangrijk om een gezond lichaam te hebben. Bij een magnesiumtekort bijvoorbeeld ben je erg vatbaar voor stress, en dat is niet bevorderlijk voor een stabiel gevoelsleven. In dit artikel kan je zien welke supplementen ik aanraad bij HSP.

Conclusie

Aan het feit dat je een HSP’er bent, kun je dus niets doen (en dit moet je ook niet willen, zo zijn is echt een kadootje als je ermee leert omgaan wat mij betreft). Je bent nou eenmaal zo geboren. Je gevoelsleven kun je dus niet veranderen, maar je kunt wél leren dat emoties ook in standen kunnen komen en anders met je gevoelsleven om leren gaan. Je kunt dus leren om ze te verkleinen, tot je de kern overhoudt. Dit vergt wel inzicht en veel oefening, maar dat kun jij ;).

En misschien denk je dat je zo bent en nooit anders kunt worden. Dat is niet zo. Als je emoties kunt vergroten, kun je ze ook verkleinen. Ik heb echt een middenweg gevonden in mijn leven (natuurlijk niet pietje precies, maar dat hoeft ook niet). Ik zie veel breder en meer kleur dan ooit tevoren. En als ik dat kan, kan jij dat ook.

Ik zie mijn middenweg overigens als mijn thuis, mijn kern, mijn Ik, mijZelf. Weten dat ik daar altijd heen kan gaan, geeft mij precies die rust en bescherming die ik altijd wenste te hebben. En dit gun ik jou ook! Dus oefenen, oefenen en oefenen en je zal er komen. En als je al dicht bij jezelf kan blijven, superfijn! Spread the light!

 

Lees ook

Geef eens een keer op!
Fijne yoga voor thuis
Hoe beoefen je spiritualiteit?

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “HSP en het omgaan met emoties

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.