hsp tips gronden kracht sterk

HSP: 4 must do’s

Hey HSP! ;]

Vandaag wil ik graag wat tips delen die ik écht must do’s vind voor ieder persoon, en in het bijzonder de gevoelige sprietjes onder ons. Mij helpen ze om in een hoge trilling te blijven, en tegelijkertijd verantwoordelijkheid te nemen plus gegrond te blijven. En ik hoop dat ze jou ook helpen. Bij dezen :].

1 Lief zijn voor jezelf

Een erg belangrijke herinnering: wees lief voor je zelf! HSP, of niet. Iedereen kan leren om lief tegen zichzelf te zijn. Liever tegen jezelf praten, minder streng zijn voor jezelf, toegeven wanneer het even niet lukt, weten dat je best doen genoeg is, weten dat je een groot zuiver hart hebt, weten dat je er altijd mag zijn zoals iedereen op de wereld, weten dat je soms wat meer ruimte inneemt en soms de ander: het is het recept om gegrond en stabiel te blijven.

Lukt dit nou niet? Dan heb ik hier en hier wat tips. Lukt het nog niet, probeer dan in ieder geval neutraal te blijven, of steeds terug te keren naar je buik als je negatieve gedachten hebt. Niet je gedachten met je gedachten dus aanpakken, maar echt weer naar je gevoel te keren (d.m.v. meditatie bijvoorbeeld).

2 De natuur ingaan

Booooooooooring.

Afbeeldingsresultaat voor spark joy gifYup, maar het leven is ook vrij eenvoudig. En daar kan je zelf je sparkles en toeters op loslaten.

Ik blijf het herhalen; het is heel erg belangrijk voor ieder (hoogsensitief) persoon om op te laden in de natuur. 🌿🐢

Waarom? Omdat wij natuur zijn, en het dus tegen onze natuur ingaat om altijd in een huis/kantoor te zitten. Zeker in de winter is het extra belangrijk een boswandeling te maken, even door de buurt te wandelen of een retour Bali te boeken.

Ook heel fijn (in zomer en winter): de duinen, het strand, parkies.

3 Prikkels opzoeken

Ja je leest het goed: zoek prikkels op. Inderdaad, als HSP’er raken wij snel overprikkeld, maar wist je dat onderprikkeling ook een ding is? Het is echt zo, als jij je helemaal gaat afzonderen van zo veel mogelijk prikkels (en hey laten we eerlijk zijn, hier zijn we allemaal door heen gegaan en is soms onvermijdelijk), absoluut niet goed is? Zo word je nog gevoeliger, ongegronder en verzink je in diepe wateren. Veel te veel in je yinstand (en in je yangstand) is niet de bedoeling. Vrees niet als je dat wel doet, wie beide uitersten heeft gezien kan nu mooi een middenweg vinden ;).

Prikkels opzoeken doe je door naar een metalbandavond te gaan. Geintje. Prikkels opzoeken kan in stapjes. Als jij alles eng vindt daar buiten, push jezelf dan om een rondje park te doen en erna bij de bakker een brood te halen bijvoorbeeld. Dat is genoeg voor vandaag. En dan morgen doe je het weer. En dan misschien dag 3 fiets je door het centrum. Dag 4 ga een winkel in. Dag 5 ga je een hele dag weg et cetera. Je kan je zelf ook met prikkels belonen. Bijvoorbeeld naar de film gaan (prikkels + leuke film + nacho’s + lekker drankje). Of naar de zonnebank/sauna/massage te gaan (prikkels + lekker relaxen). Dit is vooral heel fijn als je in een burn-out zit, of in welke situatie dan ook waardoor je weinig prikkels aankan.

Voor iedere HSP’er geldt dat overprikkeling op de loer ligt, maar onderprikkeling net zo naar kan zijn. Probeer een balans te houden, en het liefst op een dag. Dus niet drie dagen keihard racen en dan twee dagen plat. Kán wel, als jouw schema zo is, maar voor balans en structuur in je leven is dosering fijner. Dus rust/actie op één dag. En sommige dagen natuurlijk wat meer rust en andere wat meer actie. Zo behoudt je ritme, structuur en een balans in je systeem.

4 Ontprikkelen

Afbeeldingsresultaat voor cactus gifHa, uiteraard is het een must do om iedere dag je spons uit te knijpen. Want als rasechte HSP’er heb jij het vaak meegemaakt: je hebt je niet ontprikkeld, waardoor alles opstapelde dat resulteerde in een overprikkelingsbui, hoe dat er op dat moment er bij jou dan ook uit komt (helemaal alles eruit gooien, of je helemaal terugtrekken in een donker hol).

Daarom is ontprikkelen ABSOLUUT een mustdo. Iedere dag even je sponsje uitknijpen. Dit kan uiteraard bijvoorbeeld door het beoefenen van yoga, meditatie, je huis opruimen en/of schoonmaken. Met dieren knuffelen is trouwens ook een supertip, beestjes zetten je meteen in het nu :]. Met honden en katten knuffelen vind ik heerlijk! En paardrijden ook, al heb ik dat al jaren niet meer gedaan.

Denk ook eens out of the box. Hoe ontprikkelde jij als kind? Ik ging bijvoorbeeld vaak naar de bieb, om dan met een stapel boeken thuis te komen. Door uren te lezen ontprikkelde ik. Naar de bieb gaan vind ik ook nog steeds superfijn. Boekje lezen en/of huren heerlijk. Op Bali heb je niet echt een bieb, dus hier ontprikkel ik door in de natuur te zijn, door mij te laten masseren en door mijzelf terug te trekken in bed met muziek, filmpjes, eten en hond.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt!

Wat is jouw tip die je graag wil delen met andere HSP’ers? Let us know

👇

 

 

 

Ik ben Suze, geboren om 08.08 op 31.08.1989, te Breda. Ik ben een HSP'er, een nieuwetijdsmens, een lichtwerker, een Brabander, een aarde én watertype, een zacht meisje met pit, beeldend en praktisch tegelijk, iemand met een sterke boodschap, maar bovendien: een mens met allerlei perfecties en imperfecties: net als jij. Ik verwonder mij voor hetgeen wat we niet altijd letterlijk kunnen waarnemen. Ik analyseer er wat op los, en schrijf om de boel te structureren en anderen te inspireren. Altijd op zoek naar eenheid en verbinding, met authenticiteit en aanwezigheid in het hier en nu. Zodat ik niet ga zweven, maar geworteld blijf. Met de hoofd in de wolken, en de voeten in de aarde. Hier laat ik al mijn kaarten zien, en nodig jou uit om hetzelfde te doen. Spread the light. 💙

Leave a Reply