Mind

Hoe versterk je jouw yang-energie?

‘Te veel yang wil verkoeld worden, bij teveel yin-energie wil je juist vuur aanwakkeren 🔥.’

Eerder schreef ik een artikel over het belang van vrouwelijke yin-energie. Daarbij wees ik op yin en yang energie, die samen de kringloop van het leven vormen. In dit artikel gaat het specifiek om de mannelijk yang-energie. Hoe laadt je deze energie weer op om zo een balans te creëren tussen beiden, en wanneer is dat eigenlijk nodig?

Yin en Yang

Als je geboren bent als man is yang jouw startpunt. Deze energie is dan meer in jou aanwezig, en dit is de kern waar alles samenkomt. En als je een vrouw bent, is je start energie yin. Yang is dus basis voor de man, yin voor de vrouw. Automatisch zal je dus meer vanuit de yin leven als vrouw, en vanuit yang als man.

Nog even een opfrisser waar beide energieën over gaan: Yin staat voor: zachtheid, ontspanning, emoties, schaduw, donkere plekken, flexibiliteit, koud, zwart, ontvankelijkheid, diep, somber, innerlijke beleving/wereld en intuïtie.

Yang staat voor: licht, energie, inspanning, grenzen aangeven, leiding nemen, resultaat, ratio, volheid, gedrevenheid, op eigen benen staan, warmte, zon.

Ying en yang vormen altijd een geheel. Dus eigenlijk is het yinyang in plaats van yin en yang. Er is geen licht zonder donker, geen goed zonder kwaad, en geen yin zonder yang en geen yang zonder yin. De voortdurende uitwisseling tussen deze twee geeft leven aan álles. Niets is alles en volledig, het is altijd yin of yang en samen vormen ze de perfecte balans.

Deze kringloop van het leven zit dus ook in ons, daarom maakt het eigenlijk niet wat er vrouwelijk of mannelijk is. We bestaan namelijk allemaal uit yin en yang-energie, en hebben dus beiden nodig om mens te zijn. Yin is namelijk niet vrouwelijk, maar vrouwelijk ten opzichte van het mannelijke yang. Het gaat om de tegenstelling. Yin draagt vrouwelijke aspecten en yang mannelijke. Samen vormen ze de weg van universele levenskracht voor ieder persoon. Bewust worden van deze energieën is enorm van belang omdat veel ziekten, symptomen, emoties, gedachten, patronen en gedragingen kunnen voortkomen uit een lichaam die te hard moet werken om zichzelf in balans te houden, en vaak structureel enkel vanuit yin of yang leeft.

Het beste is om een evenwicht te vinden tussen deze twee altijd veranderlijke krachten, die ons leven tot in de kleinste details bepalen. Want te veel van één, kan zorgen voor een onstabiel leven en een groot risico vormen voor je gezondheid. Dus het is geen gunst aan jezelf, maar een noodzaak dat je de balans gaat terugvinden tussen beide energieën.

Yin

Allereerst is het belangrijk te beseffen dat ontspanning (yin) nodig is om in te spannen (yang). Maar andersom geldt ook zo. Als je inspanning hebt verricht (prikkels hebt gekregen), kun je daarna ook beter ontspannen (ontprikkelen)! Je kan namelijk onderprikkeld raken als je teveel yin energie hebt, en dat is net zo vervelend als overprikkeld raken (teveel yang).

In dit artikel gaat het dus specifiek over hoe je yang energie aanvult, als je teveel in je yin energie zit. Maar hoe weet je nou precies of je teveel met yin energie werkt?

Voel je je vaak ziek, verdrietig, down, depressief, moe, angstig, passief, duizelig en heb je het gevoel dat je zowel fysiek als geestelijk maar moeilijk vooruit komt? Zie je er wat bleekjes uit? Geeuw je vaak? Ben je veel melancholisch en nostalgisch? Kan je maar moeilijk in het nu blijven, en leef je dus veel in het verleden. Of pieker je veel over hoe je het allemaal voor elkaar moet krijgen? Voel je je niet verbonden en/of misschien eenzaam? Houd je ervan om je meest donkerste plekken te bezoeken? Wil je alleen maar slapen en kost alles…zo….veel…mo..e…i…t..ee..?

Ofwel heb je een gebrek aan levensenergie (chi)? Dan zit je hoogstwaarschijnlijk veel te veel in je yin! En daar is op zich niets mis mee op zijn tijd, het is zelfs menselijk. Het wordt alleen wel erg vervelend als je er niet meer uitkomt, waardoor jouw vuurtje nauwelijks of zelfs niet eens meer aangaat. Hierdoor kan je het gevoel hebben dat je wordt geleefd, en voel je jezelf misschien ook slachtoffer van jezelf en het leven. Herkenbaar voor jou? Dán is het serieus tijd om weer overzicht te krijgen en het heft in eigen handen te nemen.

Waarom?

Om te presteren, na te denken, geaard te zijn, grenzen aan te geven, resultaat te boeken, dingen voor elkaar te krijgen, te transformeren, ergens echt doorheen te komen, reflecteren, in het nu te zitten en je levenskrachtig te voelen en zelfstandig te zijn; is krachtige yang energie ónmisbaar.

Yang energie heb je dus nodig om in actie over te gaan, nadat je een plan hebt gemaakt (yin). Daadwerkelijk je bevindingen omzetten in daadkracht en dan overgaan op actie. Daarbij span je je in, en als het goed is wil je daarvoor resultaat. Als je dat uiteindelijk krijgt, wordt je beloond waardoor je de volgende keer weer snel in actie komt (want je wil weer die beloning). Deze levensenergie is onmisbaar voor een bruisend en actief leven.

Hoe?

Teveel yang wil verkoeld worden, bij teveel yin wil je juist vuur aanwakkeren 🔥. 

Ik stel yin voor als een koudbloedige slang. Er is weinig licht, het is koud en er ontbreekt hitte. Slangen kunnen namelijk zelf geen warmte opwekken in hun lichaam. Een reptiel kan wel zijn lichaamstemperatuur beïnvloeden, door een warme of koudere plek op te zoeken. Een warme plek opzoeken, is precies wat nodig is om yang energie aan te vullen.Yang-energie

Als je van de donkere (yin)energie naar het licht (yang) wil, dan zul je meer yang activiteiten moeten invoegen in je leven. Wat juiste yang-activiteiten zijn, is voor iedereen natuurlijk anders. Doe waar jij je goed bij voelt. Hierbij in ieder geval mijn tips om vurige energie te krijgen, en om op die manier weer zelf aan het roer te staan.

  • Kambo. Sinds mijn 21ste heb ik heel veel kambo-sessies ondergaan. Door kambo komt kundalini/prana/chi, ofwel je levensenergie vrij. En dat is yang. Als je vast zit en je chi is weg, kan ik zeker het gif van het kambo-kikkertje aanraden.
  • B12. Als je een flink B12-tekort hebt is het bijna onmogelijk om je krachtig te voelen, laat staan vanuit deze kracht werken.
    Een jarenlang tekort aan deze vitamine zorgde ervoor dat ik gevloerd was.
    Voel jij ontzettende (chronische) vermoeidheid? Denk dan eens aan je B12-voorraad. Deze supplementen raad ik al jaren aan, slik ze zelf ook (naast prikken) en deze werken heel goed, omdat ze hooggedoseerd zijn, en via het mondslijmvlies worden opgenomen.
  • Vitamine D, idem dito. Geen krachtig en werkend systeem zonder zonnetje in je lichaam.
  • Koffie. Het gebruik van koffie verhoogt je dopamine-level en zorgt ervoor dat je vuur aangaat. Als je nog nooit of weinig koffie hebt gedronken, kan je je duizelig/misselijk en naar voelen..probeer dan toch door te zetten. Klinkt misschien raar, maar je kan wennen aan koffie en het kan echt licht laten branden van binnen. Koffie heeft écht voor een omschakeling gezorgd bij mij, en ik neem er maar één als ik het drink. Het zorgde ervoor dat ik weer die focus terugkreeg en het nu op eigen houtje kan (ook zonder koffie). Tip: slik magnesium als je echt heel raar voelt nadat je koffie hebt gedronken.
  • (Kracht)training. Boksen, gewichtheffen, fietsen, skaten, hardlopen, intensieve yoga. Alle sporten waarbij je intensief traint, zweet en ‘aangaat’ is een goede manier om krachtig te worden, te herstellen en op die manier yang energie aan te vullen.
  • Heel trauma’s en/of onverwerkt verdriet. Een teveel aan yin komt ergens vandaan. Als jij gestrand bent en niet meer uit je donkere hol komt (figuurlijk en/of letterlijk), dan moet je eens afvragen waar je op zit te broeden. Er zit zoveel in ons onderbewustzijn waar je geen weet van hebt. Een grote schoonmaak houden is broodnodig, om op die manier licht te brengen in je donkere binnenwereld. Maak jezelf schoon (bijvoorbeeld met kambo) om überhaupt je vuurtje te vínden tussen alles wat je jaren hebt opgestapeld.
  • Harde muziek. Luister een hardcore/trance/metal/whatever nummer aan en ga lekker mee in deze opzwepende energie. Harde muziek verhoogt ook je dopamine-level. Lekker hè?
  • Zet jezelf aan het werk. Nee ik wil je geen burn-out aanpraten. Ik heb zelf ook moeilijke jaren gekend waarbij naar de supermarkt gaan al teveel was, en ik niet veel anders kon doen dan helen (en alleen in yin zitten dus). Soms is opgeven juist een kracht. Maar mocht je in beter vaarwater zitten, dan helpt het om jezelf zo nu en dan over streep te trekken. Om die aantal hordes te nemen en je te focussen op je doel. Ik heb dus ook niet over 50 ballen die je de lucht in moet houden. Maar één of meerdere taken waar je volledig voor gaat afmaken, kan een enorme boost geven. Het helpt als je weet hoe je emoties van je af zet en soms in het diepe springt, hoe moe of ellendig je je ook voelt. Je bent niet je emoties, ze mogen er zijn maar laat je er niet door belemmeren. Zet ze op een wolk of in de koelkast, en doe iets wat je echt graag voor elkaar wil krijgen. Je kan de emoties altijd terughalen en dan daadwerkelijk ermee aan de slag gaan. Jij bepaalt wanneer en daarvoor is meditatie zo goed :). Als je taak (af)maken echt niet lukt, heb je het in ieder geval geprobeerd. Als het wel lukt krijg je een goed gevoel, en zo vul je jouw yang-energie weer aan.
  • Doe iets waarvan je dacht dat je het nooit zou durven. Wedden dat je je daarna trots voelt?
  • Ontlaad. Ga lekker uit. Drink, feest ga van God los op jouw manier. Hoe heerlijk om even alle remmen los te hebben? Ook dit is je yang-energie. Tenzij je de voetjes in het gras steekt op een meditatiefestival natuurlijk. Kan ook, maar dat wakkert niet je vuur aan zeg maar ;).
  • Spring, doe raar, dans in de woonkamer, lach heel hard. Relativeer en gebruik humor. Laat die energie eruit komen het mag er ZIJN!
  • Maak doelen. Focus je op je doelen en sla alles uit de weg dat jou belemmert om deze finish te halen. Hoe lang het ook mag duren, hoe het ook mag gaan: focus op wat je wil bereiken in jouw leven. Dit kan zoveel op werkgebied gelden, als voor je innerlijke reis uiteraard. Maak doelen en richt zo je eigen leven in :). Uiteraard helpt vertrouwen (yin) en hoef je niet alles neurotisch alles te plannen en doelen te maken, maar er zitten ook een paar stappen ervoor. Weten waar je heen wil, kan veel voldoening geven. Anders wordt het maar een warrige, abstracte bedoening. Als je niet weet waar je heen wil gaan, brengt je leven je ook niet waar je wil zijn toch? Natúúrlijk hoef je niet áltijd te weten waar je heen wil gaan, en kan dobberen soms ook fijn zijn. Maar als je teveel in je yin zit, heb je vast wel lang genoeg gedobberd. Hup, zet jezelf aan het stuur en ga ervoor. In jouw tempo uiteraard :).
  • Eet warme specerijen. Yang energie staat voor hitte/warmte, en ook voeding kan helpen deze energie aan te vullen. Specerijen, kruiden, geurige curry’s, vlees..het is allemaal yang en krachtig. Ik wil het eten van vlees niet promoten, maar het is wel yang-energie (vooral rood vlees). Eet het liefst wel biologisch vlees als je vlees eet, je snapt vast wel waarom als je hier bent.
  • Leer grenzen bewaken en aangeven. Dit is ook mannelijke energie. Bij jezelf blijven, nee zeggen als je nee voelt. Ja zeggen als je ja voelt. Simpel, maar niet altijd makkelijk.
  • Seks. Ook een actieve sekspartij (dus geen passief gedoe) is yang-energie, al kan seks natuurlijk ook yin zijn (ligt aan wat voor seks). Door seks komt in het algemeen dopamine vrij, wat je dus een belonend gevoel geeft. Hophop.. 😉

Wat doe ik?

Ik was vanaf mijn 21ste tot mij 2s7te ongeveer veel te yin, daarvoor was ik weer veel te yang (lekkere balans hè). Ik was wit, passief, zat veel in mijn donkere emoties, was melancholisch en doodmoe. Ook was ik vaak neerslachtig en was ik veel aan het helen. Toen iemand mij destijds op yin-energie attendeerde, dacht ik verrek: that’s me! Dat kwam natuurlijk wel ergens vandaag (trauma’s, vitaminetekorten, scriptie-tijd en onverwerkte emoties, helen).

Het niet alleen weten dat ik in mijn yin zat, maar bewustwording van deze energieën en er mee gaan werken, hielp mij om mijn yang-energie aan te vullen. Zo gezegd zo gedaan. Ik wakkerde het vuur weer aan. Ik bewoog veel meer, gooide koffie naar binnen, kon beter werken etc cetera. Het duurde eerlijk gezegd ongeveer drie à vier jaar voordat ik écht een balans vond tussen beide energieën (ik was al wel veel langer actief bezig met bewustwording). Echter, waren de de stappen hierheen ook al heel wat waard!

Ik merkte (dit jaar nog) dat ik de overgang altijd lastig vond tussen beide energieën. Dit vloeide niet soepel. Yang werd al snel te yang (wat veel mensen hebben in Nederland!) en als ik dan eindelijk losliet en ontspande (yin) vond ik het moeilijk om rustig mijn motortje op te starten. Die zette ik dan meteen te hard aan. Resultaat: vertrekpunt vanuit stress, frustratie en ongeduldigheid (teveel yang), alsof ik veel moest inhalen. Dus ging ik te snel weer in mijn yang. En ik vond het moeilijk om dan weer in mijn yin te komen, omdat ik los moest laten en het gevoel had niet makkelijk weer in mijn mannelijke kracht te komen als ik dat wilde.

Balans is echt broodnodig en nu ik weet dat je echt ontspanning (yin) nodig hebt om te aan te spannen (yang) en idem dito, is het kwartje gevallen en mix ik deze twee energieën voor mijn gevoel goed. En die overgang mag ook rustig verlopen en vloeit nu veel meer in een soort flow :).

Wat ik in het algemeen doe om mijn yang aan te vullen is het volgende:

  • Mij druk maken over alles wat ik ‘nog moet doen’ ;). Grapske. Frustratie en het gevoel hebben nog van alles te moeten is uiteraard weer tevéél yang..
  • Supplementen slikken om mijn motor aanzetten. Onder andere vitamine B12, B3, B5 en in Nederland ook D.
  • Koffiedrinken (één koffie per dag, als ik het drink).
  • Focussen op wat ik wil en daar heen werken. Niet opgeven tot ik deze doelen bereikt heb, tenzij mijn motor dreigt uit te vallen, of mijn doelen zijn bijgesteld.
  • Actieve diepgaande gesprekken hebben met vrienden (zowel on-als offline).
  • Werken (als journalist/blogger/coach). Analyseren, nadenken, onderzoeken, schrijven, ideeën bedenken, organiseren, netwerk bouwen, regelen, pitchen, creëren, online brengen, resultaat boeken, facturen sturen, geld ontvangen voor mijn werk: ofwel ondernemen = yang en heerlijk! (hier heb ik ook een lange weg voor moeten afleggen, was niet altijd mogelijk qua energie. Maar nu wel, door dus onder andere minder vanuit yin te leven.
  • (Jaren 90) muziek op standje 100 en op repeat. Kickkickick
  • Af en toe vlees eten.
  • Uitgaan soms. Niet te vaak want katers zijn nergens goed voor.
  • (Scooter)activiteiten op Bali en mooie bezienswaardigheden ontdekken.
  • Intensieve yoga (soms, vaker yin-yoga).
  • Zo af en toe heb ik het leuk tussen de lakens ;).

Dat was het wel. Ik gebruik meer yin-energie dezer dagen, want ik moest echt even unpluggen en ontstressen na de collectieve shift die aanwezig was afgelopen tijd. Merkte jij hier ook wat van? Laat het hieronder weten in de comments (vind ik leuk!!) en wat je van het artikel vond natuurlijk :).

Selamat tinggal

 

 

1 thought on “Hoe versterk je jouw yang-energie?

  1. Wat een heerlijk verhaal! Je kan wel zien dat het vanuit Yang is geschreven ;). Ik vind een balans vinden erg lastig en weet niet zo goed wanneer ik nou in mijn ying of yang zit, dit lijkt elke dag anders te zijn. Heb je een tip ervoor om een balans te houden? En ook bijv wanneer je ongesteld moet worden, heb het idee dat door hormonen de boel ook vaak in de war is.

    Gr Anna

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.