Mind, Persoonlijk

Dit helpt bij paniekaanvallen, angst en depressie

Angst, hyperventilatie en paniekaanvallen zijn een veelvoorkomend fenomeen bij (hooggevoelige) mensen. Nu de winter voor de deur staat kan dit alleen nog maar erger worden. Ik heb jaren met angsten rondgelopen en paniekaanvallen gehad. Depressieve gevoelens zijn mij ook niet onbekend. Ik ben op zoektocht gegaan en op eigen kracht eruit gekomen. Toen ik met angsten leerde om te gaan mij er driehonderd procent voor inzette, werd ik mijn emoties grotendeels te baas. En dat wil ik natuurlijk graag met je delen, want er zijn genoeg mensen die er nog midden inzitten. Of je nou paniekaanvallen hebt of heftige grote angsten en het daardoor allemaal niet meer ziet zitten: lees dan deze tips, die ik dankzij ervaring kan zeggen dat ze allemaal supergoed werken. Mijn grootste tip is altijd: maak het eigen, kijk wat werkt voor jou. En geef deze tips eens een kans!

1. Vitamine D

Tja, waar zal ik eens beginnen. Ik denk toch met je lichaam zelf. Je lichaam is je tempel, dat is gewoon zo. Zonder gezond lichaam ook geen gezond, helder en blij koppie. Dat vind ik en heb ik aan den lijve ondervonden. Zo kan je je door een vitaminetekort echt behoorlijk angstig en leeg voelen.

De reden dat je in de winter bijvoorbeeld heel depressief en moe kunt voelen, is onder andere omdat je D-gehalte dan vaak niet op peil is. Bij niemand trouwens, maar sommigen merken er niet veel van. Maar denk dat iedereen zich wel beter voelt met wat zon.

Tip 1 is dus: haal vitamine D in huis. Vitamine D is eigenlijk een hormoon, en een tekort hieraan geeft zoveel nare klachten! Echt zonde dat zo weinig mensen dit weten. Ik zelf heb vitamine D via de huisarts. Zelf geregeld en dat kan jij ook (tip, neem een antroposofische arts die naar je luistert). Dan krijg je veel meer binnen dan dat je via zo’n pilletje binnenkrijgt. Ik heb geen bloed geprikt om mijn waarden te testen, omdat die niet zoveel zeggen. Ik ben afgegaan op gevoel en de symptomen die bij een tekort horen. En die zijn weg nu.

Ik neem iedere week 50.000 ie iets. Dit zegt mij ook niet zo veel, maar het is in ieder geval miljoenen meer dan in die pilletjes die in een willekeurig potje zit. En sowéé, dat wérkt. Ik zou het gewoon vragen aan je huisarts. Zeker als je in de winter moe, snel bang en echt niet eens naar sneeuw kan kijken (ja dat had ik). Ik werd al depri bij de aanblik van sneeuw in een serie of film. Vraag maar aan mijn vriend. Nu heb ik het gevoel een zon in me te hebben, en kan ik veel meer aan.

2. Magnesium

Hier heb ik al heel vaak over geschreven en gelezen. Magnesium blijft een super belangrijk mineraal waar we als Nederland een groot tekort aan hebben. Dit komt doordat de bodem waarop we groentes telen te weinig mineralen bevatten. Maar ook door stress, waar iedereen mee te maken heeft in deze tijd denk ik. Stress vreet magnesium. En door een magnesiumtekort kan je weer minder goed tegen stress.

Als je magnesiumwaarde te laag is, is je vitamine D-waarde ook vaak te laag. Je hebt vast geen zin in een scheikundig verhaal, dus luister maar naar mij: magnesium wordt je beste vriend. Bij mij is een tekort trouwens ook getest via bioresonantie (daarover weid ik in een artikel meer uit). Maar zonder te testen herken je een magnesiumtekort gemakkelijk.

Ben je snel gepikeerd, snel bang, en heb je paniekaanvallen? Trillerig? Niet geaard? Veel stress? Haal dan gauw magnesium in huis. Ik slik altijd vloeibare, is namelijk beter opneembaar dan pillen. Ik slik magnesium van het merk Nano, in een flesje. Kan niet missen.

3. B3!

Omg, dit is ook zo’n talentje. Hoezo heb ik dit jaren moeten missen? Vitamines hebben echt een heel grote invloed op onze gemoedstoestand. Hello serotonine! Want zonder b3 maak je bijna geen serotonine aan en aan dit stofje heb je vaak een tekort bij angst, stress en depressieve gevoelens. Ook B12 en B5 helpen hierbij.

Google zelf maar op B3, want er is echt heel veel wetenschappelijk onderzoek over te vinden. Hier legt een leuk mannetje uit waarom je B3 moet nemen. Best geloofwaardig toch?

Verder heb je echt oneindig veel artikelen op het World Wide Web erover, dus genoeg informatie te vinden als je dat wil. B3 haalde bij mij de scherpe randjes weg. Ik gleed weer dieper in mijn lichaam en mijn zenuwachtige/onrustige gevoel verdween.

4. Yoga

Ik schreef al eerder dat ik veel yoga thuis. Het helpt me om te aarden en bij mezelf thuis te komen. Klinkt zweverig, maar is eigenlijk juist heel aards. Door yoga voel ik mijn voeten weer en kan ik kalm blijven als alle prikkels hard binnen komen. En dat gun ik jou ook.

5. Relativeren, relativeren en nog een relativeren.

Kan je moeilijk relativeren, dan is cognitieve therapie misschien iets voor je. Daar hoor ik goede verhalen over. Ik heb geen therapie gehad, maar ben op heel veel zelfonderzoek gegaan en heb veel in de alternatieve hoek gevonden. Ik heb heel veel gelezen van andere therapeuten. Heb mijzelf gespiegeld en ben echt aan de slag gegaan met mezelf als leraar en leerling. Schrijf veel en reflecteer heel veel op mijn gedrag en bevindingen. Nu wat minder, omdat ik meer in mijn flow zit. Maar daarvoor was veel oefening nodig.

Wat ik onder andere geleerd heb is dat je angsten niet hebt, je ze niet bent, maar ze enkel voelt. Wat je voelt is vaak ook niet echt zo groot als dat je denkt. Naar is het wel, want het voelt heel echt. En door angsten krijg je een vernauwde tunnelvisie en is alles negatief en irritant en eng. Het is ook echt, want je voelt het op dat moment. Iets prikkelt je, je duwt als het ware je angst opzij en dat zorgt voor hyperventilatie en uiteindelijk bijvoorbeeld een paniekaanval.

Dus leer: je voelt angst. Het is geen onderdeel van je (wat ik lang dacht). Je bent ze niet en je hebt niks! Er is niks ernstigs met je aan de hand (hoop ik), je voelt alleen (heel veel) angst. En dat kan een fase zijn, een vitaminetekort of een uitnodiging om ermee aan de slag te gaan. Of alles bij elkaar natuurlijk.

6. Durf te falen

En ga aan de slag. Negeer het niet alsjeblieft. Wees geen slachtoffer van jezelf en stop jezelf niet weg. Praat erover met iemand die je vertrouwt. Ik zelf heb baat gehad bij een spirituele vrouw die ik twee keer heb gezien. Als je daarover mee wil kan je me een privé-bericht sturen. Maar uiteindelijk ben ik zelf gevallen en zelf (keer op keer) opgestaan.

Ik durf te falen, ik durf te vallen en durf te leren. En ik sta ook weer op. En dat werkt. Zo werkt het leven namelijk. Ik ben bij mezelf en krachtiger dan ook. Elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen.

Je gelooft het niet, maar je angsten gaan jou uiteindelijk een krachtig persoon maken. Je moet het eerst geloven, dan zien!

7. Denk constructief

Zoals ik bij nummer 1 zei: zonder gezond lichaam geen gezonde geest, maar dit werkt ook andersom. Je kan je wel volproppen met vitamines, maar als je heel de dag negatief denkt en denkt dat iedereen je probleem is behalve jijzelf, dan kom je er niet.

Neem verantwoordelijkheid voor je gedrag, emoties en gevoelens. Iedereen maakt shit mee, het gaat erom hoe je ermee omgaat. Dus leer constructief (niet per se positief dus, maar opbouwend)  in het leven te staan. Pak trauma’s alsjeblieft aan, houd een schoonmaak door je vriendenkring en doorbreek koorden met je verleden. Leer van je shit te leren zonder iets krampachtig vast te houden. Hoe je dat doet? Daarover schreef eerder ik dit stuk.

8. Leer luisteren naar jezelf

Angsten heb je niet zoals ik zei, maar je voelt ze wel steeds. Wat willen deze gevoelens je vertellen? Meditatie kan hierbij helpen. Omarm ze, voel ze, relativeer ze en duw ze niet weg. Transformeer je angsten naar krachten :-).

Leer om te gaan met alles wat er op je af komt in plaats van je te verstoppen en alles weg te willen duwen. Leer ook de gevoelens van je innerlijke kind te herkennen, maar neem verantwoordelijkheid van een volwassene. Laat je kind niet je koers bepalen, maar luister en omarm hem of haar wel.

9. Verandering

Ik houd echt van verandering! Een nieuw huis, een nieuw huisdier of een sport. Het kan zoveel schelen! Verander bijvoorbeeld eens van woonplek. 50 jaar in hetzelfde huis wonen wordt niemand blij van.

Oké, dat geldt voor mij dan. Niet ieder persoon houdt van verandering. Naast dat ik overprikkeld kan raken, kan onderprikkeling namelijk ook echt leiden tot depressieve gevoelens. En misschien geldt dit ook voor jou? Balans, balans..

Dus verander eens iets. Bijvoorbeeld door mijn verhuizing naar een nieuwe stad, werd ik geprikkeld met nieuwe wegen (letterlijk & figuurlijk), doordat ik een totaal andere omgeving en uitdagingen kreeg. En de verhuizing van Amsterdam (dag chaos!) naar een rustigere stad, zorgde ervoor dat ik ook een stuk rustiger werd en mijn angsten ten minste eens kon verstaan (hihi).

10. Edelstenen

Edelstenen kunnen ook echt enorm helpen. Ik draag ze al jaren in mijn bh of broek, wat mensen in mijn omgeving dan weer hilarisch vinden. Ik draag vaak een bergkristal of een toermalijn om te aarden bij me.

 

Tot slot, misschien klinkt het bovenstaande wat simpel, en dat is het wellicht ook. Het is alleen niet makkelijk. Het leven is een keiharde strijd, die eigenlijk geen strijd is. Snap je het nog? Ik heb hier zo’n zes jaar over gedaan en ben nog niet geheel vrij van angst en piekergedachten, maar dat hoort ook bij het aard van het beestje denk ik. Gun het tijd, maar ga wel door 🙂

Angst heeft mij niet meer in mijn greep. Ik kan er nu veel beter mee omgaan en dat gun ik jou ook! Ik hoop dat deze tips je een beetje gaan helpen!

Kom je er echt niet uit kan je me altijd een privé-berichtje sturen, zodat ik je kan helpen om je een stukje de goede kant op te wijzen. Uit ervaring kan ik zeggen dat deze weg niet eindig is. Hij leidt zeker weer naar de grote weg, de weg die voor jou goed is. Wanneer dat is weet niemand, maar die afslag komt er zeker! Zodat jij een kalm persoon wordt, die altijd al in je heeft gezeten.

Als je nog tips hebt voor mij, hoor ik ze heel graag in de comments!

Liefde

Note: angst en een constant stressgevoel komen ook voor bij overgroei van candida in het lichaam, een verstoorde hormoonhuishouding door bijvoorbeeld een aandoening aan de schildklier en/of anticonceptie. Ook collectieve energieën en dat de aarde verhuist van 3d naar 5d, kunnen allemaal een rol spelen bij diepe angsten. Hier komen komen aparte artikelen over, dus stay tuned!

 

 

 

Bovenstaande tips gaan je helpen op langer termijn. Ben je meer van de concrete tips die NU, NU, NUUU werken? Lees dan hier tips om angst en gepieker per direct nog aan te pakken. 

10 thoughts on “Dit helpt bij paniekaanvallen, angst en depressie

  1. Lieve Suze,

    DANKJEWEL! Dankjewel voor je mooie duidelijke humoristische woorden. Dankjewel dat jij je kracht hebt gevonden. Je inspireert me hierdoor om weer verder te strijden in de strijd die inderdaad geen strijd is ????

    Liefs,
    Maartje

    1. Ah zo lief! Dankjewel Maartje. Fijn om te horen dat mijn blog je inspireert. Hoop dat je eruit komt. Alles is er al, je moet alleen de lagen zien weg te halen! Gaat je lukken!!!

      Liefs,

      Suze

  2. Hoi! Interessant artikel! Ik sta achter bijna al jouw tips, en ik ben zeker van plan om magnesium te kopen. Vitamine D slik ik ook sinds kort, omdat ik blijkbaar een tekort heb daaraan! Alleen B3 daar twijfel ik nog wel over. Hoeveel slik jij per dag? Die man van dat filmpje is geen voedingsdeskundige, en ik lees op internet ook wel dat het nadelige gevolgen kan hebben als je teveel slikt. Dus ben benieuwd hoeveel jij neemt, en doe je dat dan dagelijks?

    1. Hoi Sanne! Dankje voor je bericht. Ik slik hooggedoseerde b3. Ik geloof ook niet dat je daar snel teveel aan kunt hebben, wel dat het andere B vitamines ontrekt als het ware. Dus die moet je er ook bij nemen. Teveel b6 heeft wel teveel nadelige gevolgen, maar dat komt vooral omdat B6 veel B12 nodig heet en dat dus ontneemt. Daar zijn ook onderzoeken over te vinden. Hoe meer ik neem, hoe beter ik mij voel. Mijn potje is al een tijdje op en merk echt dat ik veel nerveuzer en zenuwachtiger ben. Solgar heeft goede b3 en niet duur! Zal wel met flush nemen. Solgar heeft alleen van 200 mcg geloof ik. Niet hooggedoseerd dus.

      Ik slik dus een stuk of tien pilletjes tegelijk, maar heb het wel opgebouwd. Want in het begin is je flush heel groot. Daarna wen je er aan! Dus kan je opbouwen. In het begin zou ik er 2 of 3 nemen.

      Onderzoek over b3: https://www.researchgate.net/profile/Jonathan_Prousky/publication/242775707_Supplemental_Niacinamide_Mitigates_Anxiety_Symptoms_Three_Case_Reports/links/0c96052b066158bca4000000/Supplemental-Niacinamide-Mitigates-Anxiety-Symptoms-Three-Case-Reports.pdf

      Ze spreken hier over 2,000-3,000 mg b3 per dag (opgebouwd). Als ik 10 pilletjes 200 mcg neem komt dat ongeveer in overeen, dus klopt wel. Anyway, je voelt wel wat goed voelt. Lekker opbouwen en je goed verdiepen onderzoeken. En ik heb er echt baat bij! Hoop jij ook! Succes!

      Liefs Suze

      1. Hoi! Ah oke, slik jij nicotinezuur of nicotanamide? van nicotinezuur krijg je die flush toch? De maximale grens die door de EFSA is gesteld is voor nicotinezuur is 10 mg per dag, dus 10.000 mcg dat is inderdaad heel hoog, dus dan ga ik het ook kopen 🙂 thanks voor je uitgebreide reactie!

        1. Ja joh 10 mg is niks! Potje gaat vanaf 100 mcg. Ik heb met flush ja, ik zou beginnen met 1 a 2 pilletjes. Zeker niet in een keer tien. Die flush vind ik wel aangenaam je wordt heel warm maar daarna krijg je t wel superkoud. Voelt beetje gek, dus echt opbouwen! Liefs

  3. Beste Suze,

    Wat een prachtig stuk over paniekaanvallen en dan met name het punt van Yoga en hoe dat kan werken voor paniekaanvallen! Heb veel geleerd van mijn yogadocente hierin, zeker als HSP had ik hier echt baat bij. Er zouden zoveel mensen geholpen kunnen worden met het omgaan van paniekaanvallen, als ze dit artikel zouden lezen. Het duizelt mij wel eens, hoeveel prachtige mensen zich depressief en angstig voelen. Daarom is het goed dat mensen, zoals jij en ik de wereld een klein beetje beter maken. Iedereen natuurlijk op zijn eigen manier, maar dit stukje spreekt mij erg aan.

    Ik heb zelf een Blog over gezondheid en gratis cursussen over o.a. over paniekaanvallen. Als je het leuk vind mag je eens op m’n site kijken en zeggen wat je er van vind: https://jouwnatuurlijkegezondheid.nl/2018/10/28/wat-te-doen-bij-paniekaanvallen/

    Als je denkt dat dit voor mensen van waarde kan zijn, Zou ik het tof vinden, als je dit zou delen op sociale media of op je site met mijn link erbij. Niks moet uiteraard!

    Een hele fijn dag en wie weet tot spreeks!

    Edwin

    1. Hallo edwin!

      Sorry voor mijn late reactie. Dankjewel voor je mooie reactie! Fijn dat je ook mensen inspireert en informeert over dit fenomeen en hopelijk zo mensen helpt! Ik werk met betaalde links, als je daar interesse hebt, kun je me een privébericht sturen!

      Met vriendelijke groet,

      Suze Dijkstra

  4. Bij mij heeft mijn voedingspatroon aanpassen, samen met wat voedingssupplementen, enorm geholpen om van allerlei klachten af te komen. Vooral producten die rijk zijn aan biogene aminen vermijden heeft gescheeld. En de geraffineerde suikers. Als ik een ijsje eet, giert de adrenaline een weekje door mijn lijf. Gebruik ook onder andere magnesium, vitamine B en D. Zonder Griffonia voel ik me ‘s nachts soms helemaal akelig. Of er een soort negatief stroomstootje door mijn lichaam gaat. Jammer dat ik dit alles niet al jaren eerder wist en dat geen hulpverlener daar ook aandacht aan besteedde.

  5. Dankjewel voor je ervaring en visie! Ja erg jammer dat hulpverleners er geen aandacht aan besteden en je t zelf vaak maar moet uitzoeken, maar elk nadeel heeft zn voordeel: je groeit er van, wordt er sterk van en niemand pakt dat ooit nog van jou af :)! Lfs Suze

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.