Gezondheid

Magnesium: het antistress- mineraal

Foto: Pixabay

Bijna iedere Nederlander heeft een magnesiumtekort. Dat blijkt uit onderzoek van het UMCG en TI Food and Nutrition. Een volwassene heeft ongeveer 500-1000 mg magnesium per dag nodig, maar de meeste Nederlanders krijgen maar 300-400 mg per dag binnen. Wat veel mensen niet weten is dat er een verband is met vele (vage) klachten en een tekort aan dit mineraal. Hoe herken je een tekort en hoe los je het op?

Elk orgaan heeft magnesium nodig. Met name het hart, de nieren en de spieren gebruiken vooral veel van dit mineraal. Magnesium is daarom onmisbaar in ons systeem. Een tekort schijnt echter vaak voor te komen. Dit komt mede doordat we te weinig magnesiumrijk voedsel tot ons nemen en medicatie magnesium kan onttrekken. Daarnaast leven we in een stressvolle maatschappij en onder stress neemt de behoefte aanzienlijk toe. Gezien er steeds meer van ons verwacht wordt in de huidige maatschappij, ontstaat er sneller stress en daalt je magnesiumwaarde. En daardoor krijg je weer sneller stress. Het is dus een vicieuze cirkel.

Waarom is magnesium belangrijk?

Het mineraal reguleert de functie van zenuwcellen en is goed voor het functioneren van het zenuwsysteem Daarnaast is magnesium belangrijk voor de verwerking van vitamine C, calcium, fosfor, natrium en koper.

Magnesium helpt ook bij het omzetten van glucose naar energie. Op de manier zorgt het voor het een gereguleerde bloedsuikerspiegel. Ook maakt magnesium je rustig en wordt daardoor ook wel een antistress-mineraal genoemd.

Wat doet een tekort met je?

Zonder voldoende magnesium kunnen de zenuwcellen geen signalen verzenden en zo kan de overgevoeligheid voor verschillende stimulaties toenemen. Daardoor ben je gevoeliger voor prikkels. Geluiden lijken bijvoorbeeld harder te klinken, licht lijkt feller en emotionele reacties zullen heftiger zijn. Daarnaast is het risico op een hartziekte met 60 procent verhoogt bij een lage inname magnesiumwaarde in de cellen. Geen kattenpis dus, en volgens meerdere onderzoeken schijnen we echt vaker een tekort te hebben dan dat we zelf weten. Als je de volgende specifieke klachten bij jezelf herkent, zou je er eens goed aandoen om magnesium te kopen.

• Vermoeidheid
• Depressief
• (Spanning)Hoofdpijn
• Psychische stress
• Stoornissen van het zenuwstelsel en het immuunsysteem
• Rusteloosheid
• Snel geïrriteerd zijn
• Verstijfde en verkrampte spieren
• Hyperactiviteit
• Prikkelbaarheid
• Koude handen en voeten (slechte doorbloeding)
• Duizeligheid

Een tekort oplossen

Bloedonderzoeken zijn volgens bovenstaande onderzoeken onbetrouwbaar omdat het meeste aan magnesium opgeslagen is in de cellen. Daarom toont een bloedonderzoek geen magnesiumtekort aan.

Je kunt een tekort aanvullen met voedsel, maar kies dan liever voor biologische groenten. Engelse studies toonden aan dat biologische groentes meer magnesium bevatten dan niet biologische groenten vanwege de meer vruchtbare grond waar de groenten op groeien. Met name groene groenten en bladgroenten bevatten erg veel magnesium.

Verder vind je magnesium terug in onder andere noten, zaden en onbewerkte granen veel magnesium. Algenprepeaten zoals spirulina en chlorella en green magma bevatten veel magnesium omdat ze relatief veel chlorofyl bevatten. En dat goedje is rijk aan dit mineraal.

Wil je het zekere voor het onzekere nemen, koop dan een potje magnesium. Wel graag in de meest natuurlijke vorm, want zo wordt het beter herkend door je lichaam en doet het zijn werk optimaal. Ik ben te spreken over vloeibare magnesium, maar dat is voor iedereen anders. Deze magnesium is van het merk Nano, te vinden bij de betere vitamineshops.

Slik het ook altijd om combinatie met calcium, want die twee mineralen hebben elkaar nodig om hun werking te doen. Het ene mineraal onttrekt het andere als het ware.

Het beste is om magnesium dagelijks te nemen in tabletvorm of vloeibaar. Ter preventie of om een tekort aan te vullen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *