HSP, Mind, Spiritueel

HSP en werk: de valkuilen en je energetisch beschermen

Na je werk voel je je leeggelopen, opgeslokt en die ene collega vreet aan jouw energie. Je hebt een hekel aan je baas. Je durft geen nee te zeggen en zit eigenlijk te wachten op het moment dat hij jou gaat steken of iets naars gaat zeggen. Je voelt zijn zware energie, en je kan je maar moeilijk concentreren. Je durf geen grenzen aan te geven, en schuift het af op je gevoeligheid. Je schuift wat heen en weer op je stoel en kijkt naar je klok hoeveel uur je moet uitzitten. En als de week voorbij is, ben je niets meer dan een uitgewrongen handdoek.

Bovenstaande klinkt misschien wat overdreven, maar je moet eens weten hoeveel mensen niet blij zijn op en met hun werk. Herkenbaar? En hoe ga je daarmee om als je hoogsensitief bent?

Veel HSP’ers die ik begeleid, hebben een energieveld die werkt als een spons. Hierdoor komt er van alles binnen, iets wat ze als last ervaren. Naast dat ze niet leren ontladen, leren ze vaak ook niet om zichzelf energetisch te beschermen. Hoe komt dat? Hoe leer je jouw grenzen kennen? En hoe kan je je praktisch afsluiten (voor vervelende collega’s)?

HSP op werk

Als je mijn blog al langer volgt, dan weet je dat hoogsensitiviteit vaak voorkomt, geen stoornis is en echt een enorm voordeel kan zijn. Als je hoogsensitief bent, kan je met dezelfde informatie meer bereiken dan iemand die niet hoogsensitief is. En ja, dit is wetenschappelijk onderzocht. Nee, dit maakt je geen haar beter dan een ander, maar wel bijzonder en creatief. Als je energie hebt, kan je bijvoorbeeld alles goed overzien. Je voelt veel aan aan en bent vaak het aanspreekpunt  voor anderen. Omdat je de gevoelens van anderen piekfijn voelt, ben je een goed luisterend oor en fijn om mee te praten.

“HSP’ers voelen zich daarom gauw leeggezogen na een dag op kantoor, kunnen niet altijd opschieten met hun leidinggevende en trekken zich de gevoelens van andere mensen ontzettend zwaar aan.”

Ook op werk zullen veel HSP’ers dan ook ontzettend goede medewerkers zijn. Als HSP’er zie je veel details en heb je al snel bepaalde patronen door. Omdat je zo openstaat, zullen mensen ook vaak op je afkomen. Mensen vertrouwen je vaak snel en je luistert niet alleen, maar verbindt je ook met mensen. Alleen hier schuilen ook de valkuilen. Omdat je zo openstaat, kunnen mensen misschien teveel van je vragen. Niet alleen klanten, maar ook collega’s bijvoorbeeld. En omdat je geen grenzen aangeeft, kunnen anderen die gemakkelijk voor je invullen.

HSP’ers voelen zich daarom gauw leeggezogen na een dag op kantoor, kunnen niet altijd opschieten met hun leidinggevende en trekken zich de gevoelens van andere mensen ontzettend zwaar aan. Ze ervaren geen innerlijke rust en hebben vaak het idee dat ze werk doen wat niet bij hen past. Ook voelen ze zich niet altijd begrepen door collega’s. Veel hoogsensitieve mensen lopen dan ook vast in hun huidige werk. Ze voelen zich gestrest, moe en overspannen na een dag werk. Sommigen hebben een burn-out of zijn ervan aan het herstellen. Doordat ze niet goed voelen wat ze wél willen, komen ze niet goed uit de beknelde situatie. Hierdoor blijven ze vaak rondhangen in een vicieuze cirkel en worden de klachten alsmaar erger. Hoe kom je uit die cirkel? En wat kun je eraan doen om jezelf te beschermen?

“Als HSP’er vergelijk je jezelf misschien dan ook met je collega’s, die wel alles moeiteloos aan te lijken kunnen en werk verzetten zonder een krimp te geven.”

Valkuilen 

Als je een hoogsensitief persoon bent, herken je bovenstaande geschetste situatie dan misschien ook wel. Je ben zelf waarschijnlijk perfectionistisch en legt de lat hoog voor jezelf. Hierdoor wordt vaak alles imperfect. Perfectie bestaat namelijk niet en tegelijk 30 ballen in de lucht houden is niet menselijk. Uiteindelijk gaan ze vallen en raak jij teleurgesteld in jezelf. Daarom is het belangrijk om perfectie te doorzien en te doorgronden. Vaak komt het uit een onzekerheid, omdat je prestaties koppelt aan je identiteit. Daarnaast heb je als HSP’er een grote kans dat je niet goed je grenzen kan aangeven. Je wil alles goed doen en hierdoor neem je teveel hooi op je vork. Of je dat ene klusje nog even wil doen? ‘Natuurlijk’, glimlach je. Dat varkentje was jij wel even. Slim?

Als HSP’er vergelijk je jezelf misschien dan ook met je collega’s, die wel alles moeiteloos aan te lijken kunnen en werk verzetten zonder een krimp te geven. Dat moet jij toch ook kunnen? En hun C.V. ?  Jaloersmakend. Nou nee, jezelf vergelijken is iets wat je níet moet doen. Als hoogsensitief persoon ben je nou eenmaal anders gebouwd en je met iemand vergelijken is nergens nuttig voor. Iedereen heeft zijn eigen tijdlijn en bovendien weet je niet wat er in een ander persoon omgaat. Zo vul je het dus in voor aan ander, met negatieve gevolgen voor jezelf.

Kortom, je werkplek is niet fijn, je collega’s houden geen rekening met je hooggevoeligheid en de werkdruk ligt soms te hoog. je bent zacht gezegd stressgevoelig en door dit alles heb je misschien flinke concentratieproblemen. Bovendien zit je niet op je plek, irriteer je aan die leegzuigende collega en heeft iedereen een betere C.V. dan jij. ‘Maar verder is werk wel leuk hoor’.

Dit klinkt niet prettig en als je met dit patroon blijft doorgaan, belandt je misschien ook wel in een burn-out. Tijd voor wat anders.

“Dus dat jij je leeggezogen voelt door anderen, is eigenlijk niet waar. Jij geeft energie weg, gratis en voor niets.”

Focus op jezelf

Bovenstaande mindset gaat je niet helpen. Oh no, Sherlock. Wat moet je dan wel doen? Naast dat je van baan kan veranderen, is het sowieso goed te leren om de focus op jezelf te houden. Dat is het belangrijke van alles. Een nieuwe baan nemen, gaat niet de oplossing zijn voor je problemen als je altijd met anderen bezig bent. Ook bij die nieuwe baan doet de baas misschien niet wat je wil, zit je naast een vervelende roddelende stagiaire en hoogsensitviteit?: ‘Nooit van gehoord’. Daarom is het belangrijk even te stoppen met je oordeel en de controle over je gedrag te gaan krijgen.

Jij bent áltijd de baas over je denken en je energie. Dus dat jij je leeggezogen voelt door anderen, is eigenlijk niet waar. Jij geeft energie weg, gratis en voor niets. Je staat het toe, geeft toestemming dat je energie lekt. Dit gaat vaak geheel onbewust, maar daardoor is het belangrijk dit patroon door te krijgen. Zo kan je weer zelf controle krijgen over je energie. Hierover weid ik later meer over uit.

Voor nu de volgende praktische tips hoe je controle houdt over je eigen emoties en gevoelens. Deze tips heb ik gaandeweg in mijn zoektocht mogen leren uit boeken, alternatieve therapie en online. Ze helpen mij enorm en zijn universeel ;).

• Krijg een positieve mindset 

Zie het totaalplaatje van je situatie. Als je jouw werk echt niet leuk vindt, ga dan ander werk zoeken. Als dat niet kan, maak er het beste van en bedenk dat het tijdelijk is. Je zal heus niet de rest van je leven verplicht dit werk gaan doen. Laat oneerlijke situaties voor wat het is, als je ze niet kan veranderen. Bedenk dat je een persoon niet kan controleren, alleen jouw houding naar die persoon toe. Laat anderen in hun sop gaarkoken en leer van de situatie, hoe die ook mag zijn. Als iemand over jouw grenzen heengaat, zal jij diegene vast in je leven hebben om grenzen te leren stellen. Simpel, maar niet gemakkelijk ;). Leer positief denken, en de wereld zal met je meebewegen.

• Stel grenzen

Leer dus grenzen te stellen. Dit kan door te bedenken hoe jij met situaties omgaat. Vaak handel je uit gewoonte en is dit een doorlopend patroon. Als iemand over je grenzen heen gaat, wat gebeurt er dan? Krimp je in elkaar en houd je je mond? Maak je je klein? Of ben je assertief en stel je duidelijk en aardig een grens? Nee? Wat ga je eraan doen? Schrijf het op, doorzie het patroon en leer grenzen aan te geven.HSP'ers op werk

• Bescherm jezelf energetisch

Alles is energie. Als je dit goed beseft kan je hiermee ook werken. En nee, daar hoef je echt geen doorgewinterde HSP’ers voor te zijn. Laat negatieve emoties en gevoelens bij de personen bij wie ze horen. Als iemand blijft klagen, waardoor jij je daardoor steeds vermoeider en zelfs somber voelt, is dat niet prettig. Als iemand dus zwaar voelt en jou geen fijn gevoel geeft (en je kan niet wegrennen), geeft die energie dan terug. Voel die energie en visualiseer dat je die energie weer terug in zijn handen leegt, of om diegene heen. Of beeldt een kooi van glas om die persoon heen. Zo kaatst de negatieve energie terug naar diegene.

Om jezelf te beschermen kun je een witte cirkel om je lichaam of een dikke beschermjas om jezelf visualiseren. Doe wat goed voelt. En dit werkt net zo goed als jij wil dat het werkt.

• Ontlaad!

Zoek iets naast je werk waar je energie uithaalt. Hierdoor ontlaadt je en ben je meer opgeladen (en beschermd) op je werk. Dit kan een sport zijn, iets creatiefs of iets sociaals. Denk bij sport zeker niet alleen aan intensieve sport, zoals boksen of hardlopen. Als jij ontlaadt door (yin)yoga, dan is dat top.

• Neem (waar dan ook) mini pauzes.

Deze tip geef ik vaak aan gevoelige mensen. Veel HSP’ers voelen zich vaak overspoeld. Als iemand ze wat vraagt en ze zijn in hun droomwereld, denken ze vaak dat er verwacht wordt dat ze meteen reageren. Hierdoor zeggen ze iets waar ze misschien niet achter staan (dit heeft ook te maken met grenzen aangeven). Neem daarom tijd en ruimte voor jezelf. Dit kan in het moment, door te zeggen dat je over de vraag gaat denken en er later op terug komt. Dat is voor de ander ook aardiger, dan wat maar te roepen wat je niet meent, omdat je denkt dat dit verwacht wordt.

Je kan hierbij ook letterlijk even uit de situatie gaan, door de ruimte uit te gaan waarin je je bevindt. Wandel even een rondje buiten, adem even bewust en zorg dat je in contact staat met de grond, je voeten (en zo jezelf).

Als je je overspoeld voelt, het gevoel hebt dat mensen aan je trekken of je ervaart teveel prikkels: loop dan dus even weg. Ga naar een andere ruimte. Dit kan de toilet zijn, waar je water op je pols gooit (goed om te aarden), buiten of de gang bijvoorbeeld. Even naar binnen keren en je kan er weer tegenaan!

• Balans

Ja, de gulden middenweg. Balans tussen werk en tijd voor jezelf is heul belangrijk. Zorg dat niet alles in de ban staat van je werk en daar al je energie naar toe gaat. Werk is best belangrijk en kan heel leuk zijn, maar je (mentale) gezondheid, je vrienden en familie zijn ook heel belangrijk als je het mij vraagt ;). Verdeel alles zo goed mogelijk. Als het allemaal echt uit balans is, overleg dan eens met je baas of je bijvoorbeeld vier dagen in plaats van vijf kunt werken. Ik ken genoeg mensen die minder zijn gaan werken, zo meer uit hun werk en uit zichzelf halen.

• Bedenk goed wat je wil

Als je bovenstaande tips goed onder de knie hebt, maar nog steeds een knagend gevoel hebt: bedenk dan eens goed of je wel voor een baas wil werken. Veel hooggevoelige mensen zijn autonoom en willen vaak alles op hun eigen manier doen. Kan je gaan freelancen? Misschien weet je niet hoe, maar kijk eens naar de mogelijkheden in plaats naar beperkingen. Structuur en kaders zijn fijn, maar die kan je als freelancer ook genereren. En zekerheid? Die heb je nooit in het leven ;).

Tijd

Het is dus zeker mogelijk om als HSP’er op een kantoor te werken en je nog enigszins mens te voelen na een werkweek. Het belangrijkste is eigenlijk dat je jezelf tijd gunt om bovenstaande nieuwe gewoonten onder te knie te krijgen. Het is intensief om patronen te doorbreken, maar je inzet wordt rijkelijk beloond. Uiteindelijk wordt het steeds gemakkelijker en kost het steeds minder tijd en energie.

Je kan de gegeven tips inzetten en je eigen persoonlijke draai er aan geven. Op die manier kun je met simpele en effectieve gewoontes, een beter (werk)klimaat voor jezelf creëren. Uiteindelijk leer je je gevoel beter kennen, je grenzen te bewaken en kan niemand jou wat maken. Kom je er niet uit? Dan kan je mij altijd berichten om te kijken of ik iets voor je kan betekenen.

Heb je nog aanvullende tips? Laat ze achter in de comments! Houd mijn blog in de gaten of abonneer je rechts bovenaan in de kolom op het email-icoontje. Of meldt je aan op mijn maandelijkse nieuwsbrief.

In het volgende artikel zal ik visualisatie-oefeningen uitleggen, die íedereen moet weten.

Namasté

 

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.