Gezondheid, HSP, Mind

Dit helpt om nú angst en gepieker te stoppen

We hebben de hele dag door gedachten. En vaak zijn deze onsamenhangend, veelal negatief en ook nog eens onafgebroken. Het probleem hierbij is niet dat we niet mogen denken, want daar is immers je brein voor gemaakt, maar het gaat om de inhoud van die gedachten. De gedachten zijn bij veel mensen vaak destructief en terugkerend en lopen vaak over in gepieker en angst. Dit gaat ten koste van je positieve energie. 

Net als veel andere (hooggevoelige) mensen ken ik ook diepe angstgevoelens en destructieve gedachten. Ook had ik paniekaanvallen en heb ik hele angstige tijden gekend. Ik had er genoeg van en wilde weten wat ik eraan kon doen. Zo werd ik via zelfontwikkeling bewust van mijn interne waarneming, ofwel mijn subjectieve beleving. Hierdoor ondervond ik dat we vaak redenen gaan zoeken uit het verleden om ons rot te voelen. Negatieve herinneringen projecteren we zo op nog (niet gebeurde) gebeurtenissen. En dat is misschien logisch, maar niet de bedoeling als je een ander pad in wil slaan. Alles gebeurt nu, en het verleden hoeft daar geen invloed op te hebben.

Angsten heb je niet, die voel je. Je creëert ze zelf 100% vanuit diepgewortelde overtuigen. Daar gaan we dan tegen vechten en zo worden we angstig en onrustig.

We zullen nog vaak genoeg verstrikt raken in een spinnenweb van negatieve gedachten. Daarvoor zijn we mens. Maar oefenen zal je echt helpen om steeds meer controle uit te oefenen op je gedachten. Op die manier geef je angst en gepieker geen ruimte meer. Ik kan je helpen om in 4 stappen dit destructieve patroon direct te doorbreken. 

Hierbij 4 tips om je destructieve gedachten te tackelen, hoe bar slecht je je ook voelt.

1. Maak de denkbeelden klein

Laten we eens beginnen met te kijken naar je subjectieve waarneming en beleving. Wat voor gedachten heb je? Waar denk je aan en wat stel je daarbij voor?

Als je veel angst en bange gedachten hebt, is het vaak zo dat je hele enge plaatjes in je hoofd maakt. Door die plaatjes voelen we ons naar en bang. Herken je dit bij jezelf? Je hebt grote, levendige, enge en dramatische beelden in je hoofd over iets wat zal gaan gebeuren. Met die plaatjes is een slechte horrorfilm niets bij. Maar jij bent overtuigd dat dit de waarheid is. Je hebt namelijk vaak genoeg enge situaties meegemaakt, dus haal je de doos vol herinneringen maar weer erbij om de nieuwe situatie te gaan inschatten. Hulde voor je inzet, maar laten we dit dus even anders gaan aanpakken. Want je zo ellendig voelen, terwijl de toekomst nog te bepalen is, is echt niet nodig!

Wat je dan kunt doen is het volgende: Visualiseer deze nare beelden eens op een kleine televisie, en dan zonder kleur. Zet de televisie op een afstand van ongeveer 20 meter. Zo kijk je op een afstand naar de beelden. Zijn ze nog steeds eng? Zet de televisie dan eens 50 meter van je af. Deze truc helpt om de situatie letterlijk van een afstand te bekijken, maakt je situatie zo kleiner en zorgt ervoor dat de beelden niet meer eng zijn.

2. Maak je innerlijke toon belachelijk

Hoe zou jij je voelen als je hetzelfde tegen jezelf praat als hoe ik nu tegen je praat? Opbouwend en fijn toch? Je herkent het dan ook vast wel dat je tegen jezelf lang niet altijd lief en opbouwend praat. Vaak praten we zelfs met een harde, vervelende en angstige toon tegen onszelf. Zo zullen we nooit tegen een vriend praten, dus waarom wel tegen jezelf? Jij bent ook op aarde om te leren en je zult niet leren als je jezelf blokkeert, met die zure toon waardoor je alleen maar bang wordt gemaakt door – juist- jezelf.

Als je deze stem herkent, maak die dan belachelijk. Hier kun de zogenaamde sexy-stemtechniek voor gaan gebruiken. Kim Holland maak je borst maar nat ;). Je gaat hierbij dus niet de inhoud veranderen van je gedachten, maar de toon. Dus trek je meest, sexy zwoele stem maar uit de kast en herhaal je gedachten nog maar eens. De nare gedachten die je hebt, worden zo ineens totáál belachelijk gemaakt. En dat is precies goed, want vaak zijn de angstige gedachten dat ook! Als je je angstig voelt, denk je namelijk erg beperkend en vernauwend. Zo relativeer je ineens erg de boel en dit helpt echt enorm! En ja, dit is wetenschappelijk bewezen, schatje ;).

3. Schud je lichaam los

Als jij je als een bang vogeltje voelt, loop je met een rechte rug en heb je een sterke en ontspannen houding. Niet echt hè? Dit komt doordat als we ons niet fijn voelen, we ons lichaam hierop aanpassen. Zo schiet je lichaam in verkramping bij stress en angst. Denk maar aan die vastzittende schouders en nek in stressvolle tijden. 

Dit gaan we ook belachelijk maken. Dit kan bijvoorbeeld door een heel raar dansje te doen. Coach, spreker en schrijver Tony Robbins is ervan overtuigd dat dansen namelijk helpt om je lichaam en brein weer te verbinden op een goede manier. Stress ontlaadt en je daalt weer in je lichaam. Dans, stamp en beweeg dus dat stoffige lichaam van je! Hierdoor aardt je veel meer. Dus doe raar en schud je lichaam maar lekker los!

Hoe dat eruit ziet is aan jou, als het maar een (gek) dansje is. Ik krijg opeens polonaise-beelden in mijn hoofd. Is dat waarom iedereen zo vrolijk is met carnaval?

4. Maak nieuwe paden aan

Wanneer je een bepaalde angst voelt, komt dit vaak doordat je een pad pakt dat je al kent. Dit is een gewoonte, veroorzaakt door oude overtuigingen. Je hebt bijvoorbeeld een overtuiging in je onderbewustzijn dat je niet genoeg bent. En daardoor denk je dat die vriendin jou niet leuk genoeg vindt, of je nooit een baan gaat vinden die bij je past. Hierbij helpt het om eens een grote afslag te nemen.

Ofwel: je gaat nieuwe paden aanmaken in je brein. Als je dus enge plaatjes hebt kleingemaakt, vervang ze daarna eens door nieuwe, fijne plaatjes. Nu je die zure toon in je hoofd belachelijk hebt gemaakt, kun je die stem vervangen voor een nieuwe, lieve stem voor onbepaalde tijd. Doe dus iets beters.

Ga ook dingen doen waar je blij van wordt. Als je je dansje hebt gedaan, til het daarna naar een hoger level. Ga bijvoorbeeld een nieuwe sport beoefenen of yoga’en. Gebruik je lichaam om te ontladen. Die nieuwe dingen leiden tot nieuwe kansen en mogelijkheden. Zo beginnen je paden vaak met iets wat je niet wil, maar eindigen ze met dingen die je juist wél wil. Zo lopen oude destructieve paden over in constructieve paden, en dat voelt goed toch? Dat is dus een hele goede manier om juiste gedachten te krijgen en zo betere situaties te creëren voor jezelf.

Ik hoop dat bovenstaande tips jou net zo goed helpen als bij mij! Wanneer je dit artikel leest, loop je duidelijk op een pad waardoor je je beter zult gaat voelen. Gun jezelf die tijd ook om te leren. Blijf op het voor jou juiste pad en blijf nieuwe dingen leren. Ontwikkel jezelf. Ik ben hier ook jaren mee bezig en ik ben elke dag nog aan het leren. Ik heb meer controle gecreëerd over wat ik wil denken en zo verandert mijn gevoel mee. Dit gun ik jou ook. Dus leer je brein kennen, je lichaam, je emoties, je onderbewustzijn en wordt zo de beste versie van jezelf.

Hoe staat het met jouw angstgevoelens? Ken je bovenstaande tips? En heb je nog aanvullende tips? Laat dan een reactie achter hieronder!

Namasté.

Foto: Unsplash
© Fre Sonneveld

2 thoughts on “Dit helpt om nú angst en gepieker te stoppen

  1. Hé Suze, Ik las dit artikel een aantal weken geleden. Ik zou mezelf niet als hoogsensitief bestempelen, maar herken me wel in veel aspecten daarvan. Zo ook de angsten. Die komen regelmatig voorbij. Die eerste twee tips – beelden klein maken en het belachelijk maken – helpen echt!! Dankjewel voor het delen 🙂

    1. Hi Fleur! Dankje voor je bericht! Wat fijn dat de tips werken, bij mij werken ze ook enorm! Dit zijn van oorsprong NLP technieken; neurolinguïstisch programmeren (NLP). Dat is een methodiek voor training, coaching en communicatieverbetering! :). Blijf oefenen, en de angst wordt vanzelf kleiner. Je moet ermee leren omgaan, niet het wegduwen wat we vaak als mens doen.

      Fijne dag!

Leave a Reply

You have to agree to the comment policy.