Interviews, Spiritueel

Zelfafwijzing bij HSP’ers

Foto: nieuwetijdskind.com

1 op de 5 mensen is een hooggevoelig persoon. HSP’ers kunnen last ervaren van hun gevoeligheid, terwijl het ook als een kracht zou kunnen werken. De theorie van Jan Geurtz dat we verslaafd zijn aan liefde zou een uitkomst kunnen bieden bij het verkrijgen van minder behoefte aan erkenning en bevestiging. 

Hooggevoelige mensen hebben namelijk vaak de behoefte aan erkenning en ‘het goed willen doen’. Zo zijn volgens psychologe Elke van Hoof HSP’ers de eerste mensen die lijden onder een verstoorde (werk)sfeer. Kritiek kunnen zij zich enorm aantrekken en één vervelende opmerking kan hen zo van hun stuk brengen dat ze daar een gehele dag last van hebben. Want hier geldt dat HSP’ers deze informatie dieper verwerken dan niet HSP-ers.

Het kan lastig zijn om in onze maatschappij, waar prestatiedruk op de loer ligt, je los te koppelen van bevestiging van anderen. HSP of niet. Maar dat is wel nodig voor het groeien van je ego. Dus je ego vertelt ons eigenlijk juist iets, in plaats van dat we het maar moeten negeren. Schrijver Jan Geurtz is dan ook overtuigd dat je ego een fase in onze bewustzijnsgroei is. Door je ego ervaar je waar je pijnlijke punten liggen. Aanvankelijk is het juist het ego dat ervoor zorgt dat we onszelf aanpakken en van pijn groeien. Maar dan moet je er wel iets mee doen..

Hooggevoelige mensen zijn onder andere sneller gekwetst, hebben meer tijd nodig om gebeurtenissen te verwerken en zijn gevoelig voor andermans energieën. Hebben zij dan ook meer een zelfafwijzing dan niet- hsp’ers?

“Vaak wel zolang ze nog niet geleerd hebben van het nadeel een voordeel te maken. Dus zolang je je hooggevoeligheid als een handicapt ziet, wijs je je zelf fundamenteel af. Als je je gevoeligheid (en daarmee jezelf) gaat omarmen, kan je je verantwoordelijkheid pakken . Daardoor groei je juist van alle ongemakken die hooggevoeligheid – en het hele leven an sich – met zich mee brengt.”

Bestaat hooggevoeligheid dan wel volgens u? Zijn dat niet gewoon (over)gevoelige mensen die zich als kind veilig voelden en door het onthechten pijn hebben gekregen en daarmee niet om kunnen gaan. Hierdoor een overtuiging hebben gekregen dat ze niet goed genoeg zijn en daarmee ze zichzelf afwijzen?

“Ik denk wel dat er echt verschillen zijn tussen mensen wat betreft hun prikkelgevoeligheid, en dat je daar dus mee om moet leren gaan.”

HSP’ers kunnen soms juist beter functioneren bij een motiverende en een omgeving die zij als veilig zien. Als het qua sferen of gebeurtenissen niet goed voor hen voelt, raken ze sneller overprikkeld en uit hun doen. Je zegt zelf dat geluk in je zit. Is het zo erg dat (als hsp’er) iemand jouw gelukspunt even aanraakt, zodat je er zelf ook weer in gelooft en verder kan?

“Nee, natuurlijk mogen we ook gelukkig zijn door anderen of omstandigheden. Maar het helpt door je daar niet aan vast te klampen en flexibel te zijn als die gelukkige omstandigheid weer verandert. Zodra je je vastklampt aan een gelukkigmakende omstandigheid zul je op termijn beslist ook het lijden ervaren dat bij het beëindigen hoort van die omstandigheid. Hoe beter je kunt loslaten hoe meer je kunt genieten van een fijne situatie en hoe minder je lijdt als het weer voorbij is.”

HSP’ers vinden het moeilijk grenzen aan te geven. Heeft dit dan vooral met hun zelfafwijzing te maken of ook met hun hooggevoeligheid?

“Bij hooggevoeligheid is het vaker nodig om je grenzen aan te geven. Als je dat moeilijk vindt komt dat altijd door zelfafwijzing. Ze willen een ander niet afwijzen omdat ze zichzelf ook afwijzen en die pijn kennen. En een grens aangeven kan voelen als iemand afwijzen.”

Hebben mensen die hooggevoelig zijn automatisch sneller last van een verkrampte ego?

“Meer prikkels zonder spirituele beoefening levert ook meer verkramping op. Je hebt dan meer weerstand tegen acceptatie. Met oefening voor die acceptatie, creëer je weer meer groei van bewustzijn. Zo werk je die verkramping van je ego tegen. Elk nadeel hep ze voordeel.”

Heeft u tips voor HSP’ers die snel overprikkeld en/of vermoeid zijn om dan in je eigen fundament te blijven (je bent al goed zoals je bent, altijd). 

“Door bepaalde meditatie-oefeningen kom je weer bij jezelf en leer je je angst voor afwijzing te doorzien. Probeer je geest naar zichzelf te laten kijken. Kijken, zonder een rotgevoel te willen wegduwen. De momenten waarop je erin slaagt vervelende gevoelens te zien voor wat ze zijn – namelijk: ervaringen van voorbijgaande aard – maakt dat het vervelende gevoel verdwijnt en zo bij jezelf kunt blijven.”

Hoe kunnen (hooggevoelige) mensen aan hun zelfliefde werken?

“Door te accepteren dat het leven is zoals het is. Door spiritueel te oefenen ervaar ik dat het spirituele pad het juiste is. Dat de boeddha gelijk heeft. Zonder twijfel is dit het belangrijkste dat het leven mij in de afgelopen zevenenzestig jaar leerde. Dus acceptatie en je spirituele pad bewandelen. En dat kan door spiritueel te oefenen.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *